Saturday, May 7

Kembara 3 Negara : Syria [1]

Bismillah

Kemabra ke Syria tidak pernah tergambar dalam fikiran

Dimana letaknya tanah itu?
Ada apa di sana?
Rakyatnya seperti apa? 

Suatu hari di penghujung semester akhir di Matrikulasi, saya menerima panggilan dari abang kandung yang menawarkan untuk mengikuti rombongan pelajar UIAM Gombak ke Syria. Katanya, kalau nak pergi, kumpulkan sekurang-kurangnya RM1000


exited bercampur risau. Mana nak dicari RM 1000.

Dipendekkan cerita, 18 April 2008 kami berangkat ke Syria dan dijangka pulang 1
5 Jun 2008. Kembara 3 bulan dengan sasaran untuk mempelajari Bahasa Arab dan Al-Quran. Itu impian kami. 



langsung tidak saya ketahui bahawa tanah yang bakal saya jejakkan kaki ketika itu merupakan bumi yang menyimpan sejuta sejarah dan terus mengukir sejarah sehingga hari ini dengan darah dan air mata rakyatnya. 

Tanah yang disebutkan dalam Al-Quran sebagai tanah yang diberkati sekelilingnya ini termasuklah Jordan, Syria dan Lubnan. 




Pemandangan sebelum mendarat. 


tiba di lapangan terbang Syria, sungguhlah berbeza dengan KLIA. sungguh kecil dan kalut seperti stesen bas di Malaysia. Kami disambut dengan debu dan asap rokok. Aku lihat pegawai yang bertugas semuanya lelaki. berborak. minum teh. dan ketika menyapa satu sama lain, mereka saling bepelukkan dan berkucup mulut. itu kejutan yang pertama 


layan tak layan sahaja kami yang hadir. dengan limitasi bahasa. hampir sahaja kami, ahli rombongan yang perempuan dilarang masuk setelah semua yang lelaki melepasi halangan.

mujur abang kandung yang turut mengiringi rombongan, yang boleh berbahasa arab, merayu pada pegawai yang bertugas dan akhirnya kami dibenarkan masuk. 


Rupa-rupanya, kemasukan ke negara Syria ini memang strict. Pernah ada pelajar Malaysia yang cuba masuk, namun dihalang tanpa sebab dan terus dihantar balik ke Malaysia.

Mengenali Syria


kerana kedudukan Syria berada di utara tanah arab dan menghampiri negara Eropah, seperti juga Turki, rakyatnya cukup cantik, berkulit putih bermata perang. dan rakyat Syria juga terkenal sebagai masyarakat arab yang lebih lembut berbanding Mesir dan Arab Saudi. Malah, bahasanya juga lebih menghampiri bahasa arab fushah (baku) elok untuk melatih kita berbahasa dengan baik.

dataran syam adalah bumi yang sangat subur. kawasan yang kami tinggal ketika itu adalah bandaraya Dismasyq. Kerana ia terletak di tengah kota, tidaklah kami melihat kehijauan buminya. 


namun kejutan hadir ketika kami ke pasar-pasar. Bayangkan buah tembikainya berganda-ganda besar daripada buah tembikai yang kita lihat di Malaysia. 


Pernah saya teringin nak membeli tembikai ini, pak cik yang menjual tembikai tersebut cukup terkejut lalu bertanya, bagaiman kami nak bawa tembikai sebesar ini?? kehairanan. Nak jugak beli, kami minta saiz yang paling kecil yang ada ternyata tak mampu diangkat seorang diri. kami angkat beramai2 balik ke rumah :)

dijalanan dibangunan malah di tingkap kereta penuh dengan gambar presiden Syria, Basyar Al-Asad


Suatu hari, dalam pengangkutan awam yang kami naiki, saya bertanya kepada abang, siapa Basyar Al-Asad? terus abang menepuk kaki saya, 


"Jangan sebut nama tu. Sini ramai spy. Nama tu sensitif. Klu dia dengar kita cakap nama tu dan tak faham kita cakap apa nnt dia ikut kita balik. Intip"

terus saya diam.

Siapa Basyar Al-Asad? dan bagaimana dia naik memimpin? 


#bersambung


1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang bapak tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:0852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya KLIK-> BOCORAN TOTO 2D 3D 4D 5D 6D