Thursday, January 13

simple yet meaningful

assalamualaikum

pernah dengar hadis khairu julasaaikum? ni kalau tanya pada yang hadir iftar 2 minggu lepas insyaAllah dah hafal. boleh tasmi' bila-bila. :)

"sebaik-baik sahabat adalah sahabat yang mengingatkan kita pada Allah saat melihat wajahnya,
dan menambah amal kita saat mendengar kata-katanya
dan amalnya mengingatkan kita tentang akhirat"

wah! memang sahabat idaman. kamu ada sahabt begini?
atau,
sudahkah kamu menjadi sahabat yang begini?

simple yet meaningful
let me share with you a simple story

"mek, jom makan aiskrim kat nelson lepas kelas esok"
"yay! jom.. nak release stress nih"

dan malam itu
"weh, esok iftar la kene puasa"
"alaa..."
"abes tu tak mo puasa"
"mana boleh. dah 3 kali iftar 3 kali buat muka tak malu datang tapi tak puasa"

lewat malam itu
"aku dah syura dah dengan hati nafsu dan iman aku. kami pakat esok puasa"
"haha sengal. aku pun lah. ni kemaruk syura sana sini lah ni"

awal pagi
"aku rasa mcm nak ubah keputusan syura"
"syura apa pulak ni. jgn buat hal"
"alah, syura aku la. iman hati akal aku"
"wei.. jom. aku pun"

lewat pagi
"aku tak jadi la nak ubah syura, iman aku dah naik la"
"wei aku mcm mana? ko buat apa sampai iman naik?"
"haha aku g solat duha.."
tengahari
"wei..aku lapa"
"ko jangan la.. kat mana ni"
"kelas, baru abes"
"nak kemana?"
"huu..nak g surau tambah iman"
"woi, kau g masjid lagi bnayk iman kau bertambah"
"tak mo lah jauh. lagipun nnt jumpa kau ntah mcm mana iman aku hehe"
"cet hampeh!"

perbualan tamat. .. puasa sunat terus disempurnakan dua sahabat itu

moral of the story?
saling ingat mengingat
berpesan berkongsi semangat
pelbagai cara untuk menguat
gaya sayang saling menghormat

"wei..kau tahu tak mamat tu..minah ni..."
"ui.. klu tak jadi penglipur lagho boleh tak :)?"

islam itu mudah
jangan dipersusah
lebih manis lebih indah
penuh kasih penuh ukhuwah
gunakan cara paling berhikmah
jangan benci dan jangan marah

alhamdulillah.
moga impian kita terlaksana
berkumpul reunion
berpicnic di syurga
fi amanillah sahabat





5 comments:

anak soleh said...

haha..mantap! stu karya yg baik untk renungn.

syaimaa' said...

salam.

fuh
sampai jugak ke sini.

hmm
dikaryakan dengan elok sekali :)

aaa dah tak ingat hafazan hadith tu.
suhaib webb kate tadi, gagal utk menghafaz bukan disebabkan oleh lemahnya memori tetapi kerana lemahnya pengurusan diri.
ouch.

reunion di syurga.
sape AJKnye?
:D

Anonymous said...

suka3! :)

~rumput hijau~ said...

@ anak soleh . jom jadi shbt terbaik sprt yang dugambarkan dlm hadis tuh.

@syaimaa'. yup. jom kembali menghafaz :)

@anon. muga beroleh manfaat ya!

Anonymous said...

nice!