Friday, April 25

::kembara di syiria::

assalamualaikum


secebis dari jutaan pengalaman di bumi syiria..


alhamdulillahx10


tak terkata gembiranya di sini





ni ketika otw ke maqam arbain..jalan kaki...dulu naik bas n mendaki pulak...
destinansi melancong pertama kami
ketika di puncak pulak.....







permandangan dari puncak jabal
dapat melihat seluruh kota damsyik ni


posing kejap bersama akak2 serumah..




sedikir cerita pakcik yang pegang kunci tu dan kawan2 nya...


mereke ni penjaga2 makam arbain ni..sampai2 je di puncak beliau bertanya

"sollaitum asr'?"

kami kata "qad jama'ana"

pastu die tanye kamu da brapa lama kat cni...nak duk brapa lama kat cni...bincang2 die kate kamu tak bleh jamak..tak sah solat ambil wuduk dan solat semula!...kami berbalah sebentar..kami yakin kami bleh jamak...pak cik tu tak setuju..kamu tak bleh jamak..sampailah ke peringkat die masuk ke dalam ambil tongkat seolah2 mengugut kami sambil tersenyum dan berkata "yalla..kullukum solaat"

oleh kerana kami tak bersenjata lalu oklah..kami mengalah kami solat aka berlakun solat.. kami baru sampai 2 hari kami masih layak tuk jamak...selesai solat baru kami di benarkan masuk ke dalam maqam tersebut..dalam sebuah gua....ada la kesan2 yang dikatakan tapak tangan jibril..tapi no taswir (ambil gambar) kamere hampir di rampas..tp dapat je curi2 tangkap gambar..dikatekan tempat ini lah tempat anak2 nabi adam berbalah dan terbunuh...namun nak percaya atau tidak wallaua'alam sbb bnyk pendapat ade juga yang menagatakan tempatnya di tempat lain...namun permandangan indah dari puncak ini membolehkan kami melihat seluruh kota ini..hampir senja kami dpt melihat kota ini bercahaya dan seluruh masjid membuka lampu bercahaya hijau...masyaAllah...
agak blurr..










2 comments:

Nihlah Johari said...

orang arab, setahu kite la, ramai nye berpegang kpd: takleh jama' kalo kita dah tau kita akan menginap di mana. bila sampai kat tempat tu, takleh jama' dah.

tp kita ikut mana yg kita faham la kan..

koronba said...

watpe gitau pakcik tu korg jama'?
ngeh3..