Tuesday, March 18

PRU 12

assalamualaikum..
i think it's not too late to post about the issue..

8 march yang lalu detik2 penting PRU ke 12...juga merupakkan detik2 cemas bg student matrikulasi uia untuk final exam..mase kemuncak semua org mmg ngadap buku dan tak ambil kisah hal2 luar uia (generally...not all).. bdk2 matriks ni mostly muda2 lagi skitar 18, 19 tahun..mmg belum layak mengundi so mmg mereka tak amik kisah..but there are stlill student2 yang dah terlajak umur yang masih blaja di matriks..my classmate 24 years old.. so tanye kat die.. akak tak g ngundi?? jawapan die.. "gile..aku nak final ni.." sorang lagi 22 "tak pe lah..aku tak ngundi tak de kesan pada negara".. in my dorm..out of 16 students..only 4 of us yang bersemangat..beli paper hari2
nak tengok tv malas so gune h/p bersusah payah adjust handsfree untuk dpt coverage radio..rase mcm kembali kezaman pasca kemerdekaan..


the issue here were not just about politics in our country but our youngsters yang mmg tak ambil kisah isu semase..i ask a friend..ape pandangan hang pasal politik.."malas nak amek kesah politik tu kotor tak de makne untuk org mcm kite", even mase keputusan diumumkan the day after 8 march when i read n tatap newspaper cam nak masuk dlm tu they said to me semangat la hang ni..ape kate hang amek political science tak yah amek econs..then bile timbul isu DEB me n my law and econs friends discuss about this depa gelak je..tp tak pe one day they will know..

i tell u my friends, what ever the issue..politics, economics, crime, national or even international issue..we should know!!..even in most situation we can't do anything but in some other part there must be something that we can do..or at least we know..

kita hidup dalam dunia yang nyata bukan sendirian..bukan hidup antara "aku kawan n family" je..lihat pada dunia nyata yang sangat luas..jgn sempitkan dunia anda hanya pada kelas makan blaja dan hiburan semata2..

(32) Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu: Mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya). (surah al jinn)


wujudkan sikap kepadulian dalam diri..apa yang ada di utara selatan timur dan barat dunia..apa yang berlaku pada saudara2 semuslim kita, orang2 sekeliling kita..apa yang dirancang musuh kita untuk memusnahkan kita..

ambil tahu apa yang berlaku dulu sekarang dan bersedialah untuk hari akan datang sebagaimana ayat allah:

(23) Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, serta memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka? Orang-orang itu lebih kuat daripada mereka sendiri dan orang-orang itu telah meneroka bumi serta memakmurkannya lebih daripada kemakmuran yang dilakukan oleh mereka dan orang-orang itu juga telah didatangi oleh Rasul-rasulnya dengan membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata (lalu mereka mendustakannya dan kesudahannya mereka dibinasakan). Dengan yang demikian, maka Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri.

ketahuilah kisah orang terdahulu..perhatikan hal2 sekarang agar kesalahan lalu tak berulang lagi...anda mampu mangubahnya..anda perlu ambil tahu...

TAHU


3 comments:

atiqahmki said...

salam.
terigt slogan kepedulian sesama muslim.jgn smapi ngr sblh kene bom pun kite x perasan.
sometimes,maybe kite lupe nk amek pduli sbb kite slh letak priority.nt saying tht we shud kinda lupekan trus study hanya utk mengambil tahu.the beauty of human creation is we can do many things in one time.wallahua'lam.truskan 'berlari' asma'.ehe~

~amatullah~ said...

nt pun same tikah..hehe jom same2 lari

Anonymous said...

yup...hm takyah susah2 ckp pasal politik..tny dea org kenal x NGO yg ada kat Malaysia..tak tahu katanya..seolah2 mmg duduk bwh tempurung betul..katak pun boleh kalah=)

tp nak bt mcm mane..itulah realitinya..

sebut pasal PRU..teringat jamuan.. =)

-nad-
(mls nk sign in pny pasal)