Friday, October 17

jagallah hatti..(baca:nyanyi)

Assalamualaikum,
sebelum baca mari istighfar 10x

rasulullah pernah bersabda:

"dalam diri manusia ada seketul daging, andai baik daging itu maka baiklah manusia itu seluruhnya dan jika buruk daging itu maka buruklah keseluruhannya, dan seketul daging itu adalah hati"
hidup dalam zaman ini kita mmg selalu dan sentiasa terdedah kepada pelbagai cabaran yang bisa mengotorkan, merosak dan membunuh hati2 kita. dan selalu pula ia menyerang dari dalam dengan perlahan dengan cara yang paling halus yang tidak kita sedari..sedarkah anda?
benyak perkara yang semakin hari makin megelirukan kita, bukan sahaja dalam bentuk makanan samaada halal dan haram malah juga dari sudut amal kita sehari-harian. dari segi ibadah (umum dan khusus), malah dari sudut muamalah dan sebagainya..bertambah merosakkan hati....susahkan?
hati adalah aset penting dalam diri manusia. apa yang ada dalam hati hanya empunya diri dan Allah yang mengerti...bukan mudah menjaga hati...zaman ini..pandang kanan pandang kiri..maksiat mata menggoda..telinga kita ternoda...makann kita tercemar..apa lagi?? semua merosakkan hati
dosa2 kecil di mana2..kadang2 dosa yang tak kita sedari..dosa yang org dah pandang jadi benda biasa..namun ia terus meratah dan menjamah hati2 kita..tak kira siapa..tak mengenal mangsa!
"ya allah, sinari hati kami dengan nur hidayah mu seperti mana kau mnyinarai bumi ini dengan cahaya matahari, pelihara hati kami..lindungi hati kami kau lah tuhan kami yang bisa membolak-balikkan hati kami..mahu suci engkau.maka bantulah kami..tetapkanlah hati kami pada jalan-Mu.."
teringat pesan seorang murabbi suatu masa dahulu,
"nak tahu samaada hal tersebut adalah dosa atau tidak..saat ingin melakukannya kita akan merasa tak senang hati, malah takut dan malu andai diketahui orang lain terutama org2 soleh"
teringat kata2 aktivis indonesia suatu waktu itu,
"manusia akan sibuk dengan 2 perkara, kalau tidak disibukkan dengan amal tarbawi ukhrawi maka ia akan sibuk dengan hal2 duniawi"
katanya lagi
"kalian adalah generasi yang selalu di sibukkan dengan hal2 yang tak berdosa tapi tak perlu!!"
tahukah anda apakah itu??
nantikan post saterusnya....

No comments: