Friday, November 21

qualitas solatmu..

salam alaikum
alhamdulillah
masa cuti tiba, dan sangat bersyukur kerana ia terisi dengan pelbagai pengalaman dan pelajaran baru..

kalau di tanya pada kebanyakan alumni SMIH tentang pengalaman di zaman sekolah tentu ramai yang sangat rindukannya.. peluang berada di sekolah sngat bermakna..pagi tadi sempat mendengar tazkirah jumaat dari Ust Mariah.. cikgu akidah saya masa tahun 6..best2...

kota costantinopel..pernah dengar?
suatu masa dahulu kota ini menjadi rebutan ramai. banyak kuasa2 besar yang ingin menaklukinya..kenapa? kerana bumi costantinopel adalah bumi yang sangat kaya, mempunyai tentera yang gagah dan sanagt hebat, dan mempunyai rakyat yang sangat mentaati pemimpin.

maka tersebutlah kisah seorang sultan yang hebat bernama sultan murad. walaupun sudah lama berumah tangga sultan murad masih belum dikurniakan zuriat, baginda teramat ingin menakluki kota kostantinopel ini. siang malam baginda akan menatap peta kota costantinopel ini. suatu hari baginda menyuarakan impian baginda kepada seorang ulama'..
namun anda tahu apa kata ulama' tersebut,
"bukan semudahnya untuk menguasaai kota ini, orang yang ingin menguasainya adalah org yang sagnat hebat, solatnya, ibadahnya qiamnya puasanya sangat terjaga..tuan takkan mampu menguasainya..yang akan menguasainya adalah anak dalam kandungan isteri tuan.."
maka sultan murad sangat terkejut..beliau tidak mampu mengusainya??benarkah isterinya telah hamil..maka sultan murad segera menemui isterinya dan ternyata dia hamil..siapakah anak itu..
dialah "Sultan Muhammad Al-Fateh"

dan kata ulama' tersebut ternyata benar..
sultan salahuddin adalah sultan yang sanagt hebat..beliau juga berhasrat untuk menguasai kota itu bukan kerana 3 sbb di atas tadi semata2 tetapi kerana memikirkan kemaslahatan islam andai mampu menguasa bumi costantinopel. dan ternyata seperti kata ulama' itu, sultan salahuddin adalah sultan yang sanat hebat, cukup menjaga qualiti solatnya, qiamullai dan puasa. malah sultan salahuddin turut menekankan aspek ibadah kepada setiap tenteranya.
suatu hari sebelum berangkat ke medan perang beliau mengumpulkan tenteranya dan berkata,
"anda semua adalah tentera yang hebat dan cukup terlatih namun aku ingin bertanya, dalam ribuan antara kamu, siapa yang dari mula aqil baligh sehingga detik ini tidak pernah meninggalkan solat lima waktu akan terus bersamaku yang selebihnya berundur.."
maka ramai yang berundur.. beliau bertannya lagi,
"dalam kalangan kamu siapa pula yang sejak dari akil baligh tak pernah meniggalkan qiam terus bersamaku yang lain harus berundur.."
maka sebilangan lagi berundur...
dan soalan ketiga,
"dalam bilgan kamu yan tinggal siapa yang dari akil baligh sangat menjaga puasanya akn terus bersamaku dan yang selebihnya tinggal..."
maka..natijahnya...
hanya sekelompok kecil yang memenuhi kriteria ini..namun baginda tetap maju ke medan juang kerana yakin dengan kualiti ini dan dengan rahmat dan barokah dari Allah mereka akan menang dan ternyata..mereka adalah PAHLAWAN!!!

kata ust, apa yang menentukan qualiti seorang muslim bukan pada kayanya die, hebatnya ilmunya namun pada kualiti solat..penghayatannya dalam solat
kerana itu ramai kita temui org2 yang banyak ilmunya tapi masih melakukan maksiat.. dan berbagi lagi jenis orang..maka peliharalah solat..hayatilah solat anda...bagaimana???
bermula dengan menjaga qualiti whuduk dan berdoalah moga Allah menerima ibadah solat kita

" robbana taqobbal minna solatana waqiamana waruku' ana wasujudana birohmatika yaaa arhamarrahimin"

wallahu a'lam

SNGT3 seronok kembali ke sekolah!!!
alhamdulillah

3 comments:

Anonymous said...

alhmdulillah..
masyi...
marha!2x.. (^_^)v

Mujahidin98 said...

Sebnrnye mase sulatan muhammad panggil tenterenye 2... mase 2 dh dpt takluk kontantinopel... nk menntukn jer sapeyg mnjd imam dkt masjid aya sophia yg sblom nie dinamekn gereje aya sophia... bkn mase nk ber perang... mase prg bgnd bwk 250,000 tentere tepilih... yg selebihnye dtugaskn untuk mnjage turkey... sekian time kasih

~amatullah~ said...

cayyalah aai..tabik spring3...akak nak pinjam buku nta..yang akk tulis ape yang akk paham ust marya cerite..huhu kene edit nih post nih..merosakkan fakta sejarah!! adeh
jzkk aai