Tuesday, September 13

Beliau best lah

Alhamdulillah, kami secara rasmi final year student semalam. Yay!

Alhamdulillah, dapat jumpa raaamai cermin-cermin kesayangan. Jumpa MA kat cafe econs, dia kata

“Ha baguslah ni, sorang Titik, sorang Tolak..” Terus teringat blog yang kena mop nih. Haish.

Alhamdulillah, semuanya ok & baik-baik saje.

Alhamdulillah, ala kulli hal! ^__^

Semalam, hari pertama kelas lepas practical nak dekat 9 bulan. Ada amek 1 subject dengan sorang lecturer ni. Mula-mula rasa macam nak drop je lepas dengar macam-macam testimoni ex-students die – and of course semuanya negative! Tapi takpelah, I tried nak jadi positive so masuklah kelas beliau ni.


...Dan hasil pemerhatian selama sejam setengah...


Beliau sangat fun! Ada yang cakap beliau suka cakap meleret dan takde kaitan dengan subject, tapi sebenarnya kalau fikir dalam-dalam, semua yang dia cakap bukan cakap kosong. Penuh isi dan peringatan. Sampai bila nak ikut text book je kan? :)

Satu, beliau sentiasa tengok satu kejadian dari sisi lain, yang orang awam tak terfikir pun dan orang awam macam saya akan cakap “ehhh aahlah betul jugak”.

Nak cerita, beliau tengah cakap kat depan kelas, tiba-tiba dia teringat pen beliau misplaced. Beliau cari keliling kelas tapi akhirnya end up jumpa dekat bawah sehelai kertas yang betul-betul depan beliau. Ayat yang keluar dari mulut – translated:

“Alhamdulillah jumpa pun akhirnya. Tengok ni, kalau Allah dah berkehendak yang kamu tak tahu mengenai suatu perkara, kamu takkan tahu jugak. Segala ilmu milik Dia yang Maha Mengetahui. Walau nak cari pen yang kat depan mata pun kena berdoa.”

Terima kasih. Peringatan yang bagus untuk permulaan sem. Semua ilmu ni milik Dia. Tak kisah lah sekuat manapun kita belajar untuk dapat Dean List, usaha sehabis mungkin discussion sana sini, semuanya akhirnya bergantung pada Dia nak bagi atau tak. Macam petik jari, mudah sangat Allah nak beri kita faham mengenai suatu perkara, dan mudah jugak untuk Allah buat kita tak faham-faham.

Ada yang kes lagi berat, rasa macam dah cukup faham, yakin masuk exam, keluar pun yakin A dalam tangan, tapi akhirnya bila result keluar dapat B-. Hurm.

Tawakal lah banyak-banyak. Hidup kita sebenarnya sangat fragile.
Fragile tu kalau ikut Google Translate – rapuh.
Macam kaca. Kalau dipegang dan dijaga elok-elok, insyaAllah selamat semuanya.
Cuma bila kita decide untuk lepaskan, jatuh berderai musnah terus dalam masa sekelip mata.
Macam tu jugak dalam hidup, kalau kita faham betapa fragile nya hidup kita sebenarnya, kita akan berusaha untuk ada hubungan yang saaaaangat baik dengan Pencipta kita.
Berdoa kuncinya, tanda kita percaya kuasa-Nya.
Sebelum usaha berdoa supaya dipermudah, setelah urusan berdoa supaya diberkati.
Semakin hari Pencipta kita makin sayang kat kita, jaga kita elok-elok.
Pegang kemas, takkan lepas. Aman. Damai.


Dua, beliau sentiasa berusaha nak ajak orang fikir dari sudut akhirat, from islamic point of view bak kata beliau, walau bukan subjek islamic yang diajarnya. Mana-mana term yang ada definition (yang sah-sah from western point of view sebab guna textbook orangputeh), beliau akan ajak kami fikir dari padangan islam dan tanya apa pendapat kami. Hurm patutlah ramai tak gemar. Kan orang Malaysia suka ikut text book. Eh.

Pastu lagi, beliau tengah syok mengajar, tengok-tengok ada salah sikit kat slide. Lepas betulkan minor error tu dia cakap

“Even I tried my best not to make any mistake, but Allah has better plan for me.”

Keterujaan beliau yang sentiasa nak selitkan tazkirah masa mengajar, sebabkan orang salah faham yang beliau suka cakap meleret dan membebel.


Tapi bagi saya, beliau best. Walaupun tak suka menjawab dalam kelas, tapi suka bila diajak fikir. Cuba nak jadi sepositif mungkin macam beliau, mentafsirkan semua kejadian ibarat teguran dari Allah.

Semoga Allah memandang usaha beliau yang nampak kecil tapi impak yang sebenarnya besar.

Semoga Allah memberi kefahaman pada yang lain.

Semoga Allah memberi kebaikan pada beliau.

Ameen :)

3 comments:

aqilah humaira' said...

mcm best je, kite amik tak subject tu? Great reminder for beginning of semester :)

cinta ilahi said...

permulaan yg menarik utk aku. esok aku start jadi pelajar jordan yang rasmi. akn start 1 kuliyah ngan org arab n kenal doc2 yg hebat2.. subhanallah. doakan aku berjaya. dan setiap ilmu yg aku dpt diredhai allah. insyaallah. i miss u dear.. <3

~khadijah~ said...

Q, amek rasanya . tapi lect lain. hehe ala
sume lect ok je sbenarnye kan..

zue, imy imy imy! all d best, doaku sentiasa ada untuk kamu :)