Saturday, February 9

road to home town

kronologi pristiwa...

5.00 ptg semua yang terlibat terdiri daripada 4 srikandi islam berkumpul dan menanti kadatangan teksi.
5.30 teksi tiba
5.45 tiba di KTM nilai, Manusia yang sanagt ramai memenui kaunter tiket.
hati sedkit gundah bas dijangka bartolak jam 6.30 ptng.selesai membeli tiket menanti keretapi dengan penuh sabar...KTM dijangka sampai setiap 15 minit..3o minit berlalu dengan hampa.. sebuah keretapi melintas laju tanpa henti menambah kerisauan..
6.23 keretapi tiba namun sedikit kecewa kesesakkan yang teramat membuat kami sesaknafas berhimpit dalam KTM.
6.35. Tiba di stesen KTM seremban..dengan gagah dan berani kami berlari ke terminal one dengan membawa barang2 dan buku bekalan spjng cuti..
6.50 tercungap2 di terminal one mencari kelibat bas yang sepatutnya dah bertolak jam 6.30 ptng.bertanya kepada penuggu2 sekeliling lega kerana bas belum tiba..kami membahagi tugas 2 membeli makanan 2 menanti bas...tak smpi 10 minit bas pun tiba namun indah khabar dari rupa bas yang tiba tak seperti yang dijangka..namun kehendak untuk pulang menguasai perasaan. hati kami cuba ditabahkan..
7.00 mlm bas bergerak meninggalkan terminal one meredah kesesakkan lalu lintas kenderaan pulang bercuti
8.45 mlm kerosakkan bas menguji kami..air-cond mati namun sempat ke sebuah bengkel bas berhampiran sebelum enjin mati dan terpaksa menukar kepada bas lain...bas kali ini umpama bas tak cukup skru..namun pemandu memecut laju dengan senang hati walaupun sngat menyeramkan..
9.15 mlm ntah mcm mana bas ini memasuki sebuah bandar dan megambil penumpang lain di tampin..melambatkan lagi perjalanan..
sepanjang jalan ibu bapa keempat2 dari kami tak henti bertanya berita..kerana kami sepatutnya sudah hampir sampai memandangkan bas dijangka bertolak jam 6.3o ptng..namun sehingga ke saat itu negeri sembilan masih belum kami tinggalkan...
11.00 mlm bas berhenti di machap untuk berehat..ibu bapa telah menanti di sri putri namun kami masih jauh lagi..
11.30 kami jang ka bas akan bergerak..namun hampa kelibat pemandu gagal di kesan..
11.45 penumpang makin gelisah mula turun semula..pemandu sedang makan dengan riang gembira..owh tengah makan biar dulu..
12.00 mlm seorang makcik naik membawa berita pemandu mogok..tak nak drive balik jb
12.05 penumpang mula marah..4 gadis remaja mengharapkan org2 dewasa bertindak berbincang dengan pemandu namun hampa org2 dewasa yang kami harapkan buat tak reti je..kami yang diasak ibu bapa untuk bertindak mula bergerak ke arah pemandu namun pemandu tiba2 bangun ke arah bas..kami jadi gembira kerana menjangkakan bas akan bergerak...
12.15 bas tak gerak lagi..pemandu naik ambil beg dan ke bas sebelah dan terus berlalu tanpa sebarang kata2...soalan kami yang bertubi2 tak diendahkan dan terus berlalu begitu sahaja...
satu sms menerjah talifon bimbit "tumpang rumah kawan la ye..dah pnt tunggu..esk pagi ambil kat rumah kawan" ok..walaupun sedih tapi faham org dah pnt..best gak tdo rumah kawan..
12.20 kami dikahbarkan pemandu kami yang baru, baru mula nak makan tunggu lagi beberapa minit..hati makin panas namun tak sempat buat apa pemandu garang terus naik tanpa sebarang kata memandu kami terus ke johor baharu...aksi pasangan kekasih di kerusi sebelah menambah kepanasan hati...
1.45 pagi hampir ke jam 2 pagi tiba di Sri Putri..di sambut oleh pakcik **** dan terus pulang kerumah sahabat...

"nikmat bergerak bebas tanpa sekatan dinding mahupun tentera..tiada ancaman yang besar..maha suci Allah yang telah menyelamatkan kami dari musibah yang besar..musafir yang membawa seribu satu kenangan dan pengajaran..syukur masih sempat berjumpa keluarga dan sanak saudara"

4 comments:

Anonymous said...

asm, wow. such a journey u guys had. Very tiring and yet testing ur sabr. Biasa la tuh. bas trans. Mine was the same otw back to terengganu but not as bad as driver mogok..

~amatullah~ said...

tobat taknak nak naik bas trans lg dah..tp kene jgak nak balik nilai esk..tiket da terbli..

cikEff said...

hehe, bace kesah awak, buatkan akak rasa bersyukur sangat sbb tak penah kene gini..awak ber4 kan? alhamdulillah. akak suke travel sorang2..so, lagi tak tercapai akalku bila blaku gitu..

ufth!suatu pengajaran utk diri ni :P

Nadhirah Razak said...

hm bukanke trans ant yg bagus??
sounds so weird!!
hehe..alhamdulillah sahabatku ini tak kene ape2 yg mudhoratkan diri..
hm nnt jln baek2 ye..(br terase nikmatnye bl org pesan mcm nih..slm ni x dapat nak hayati..hehe)