Tuesday, June 17

:: kitab agung::


“ kalau robot perlu pandukan buku manual dari yang menciptanya begitu juga manusia..perlukan buku panduan dari yang maha menciptanya…”

Sering kali kita dengar jadikanlah al-quran sbg pegangan hidup..jadikan ia sebagai panduan..malah rasulullah sendiri pernah bersabda..

“aku tinggalkan pada umatku 2 perkara.andai kau berpegang padanya nescaya kau tidak akan sesat ..itulah Al-quran dan sunnahku(hadis)”


Dan sudah pasti untuk mempraktikkan ini manusia akan sentiasa cuba memahami al-quran..dan menghayatinya sehingga timbullah berbagai2 cabang ilmu untuk mentafsirkan Al-quran..

Seorang anisah yang kami temui pernah menegur sahabat kami..ketika bacaanya salah..hukum sudah jelas tp masih banyak kesalahan..malah kesalahan sama masih diulang..

Katanya” kamu banyak berdosa..istighfarlah…!!”

Mulanya kami kate..waa syadidnya..bace salah smpai begitu di digelarnya..namun bile di pikirkan balik betul juga..mungkin dalam sehari2 kehidupan yang kita lalui ada dosa2 yang kita lakkan tnpa disedari hinggakan kotor hati kita maka sukar melafazkan kalamullah yang agung dan suci itu..anisah itu setiap hari akan bertanya, kamu qiam tak?solat duha tak?habis istighfar tak minimum 1000 kali sehari..malah setiap kali sebelum subuh 2 org anak muridnya itu akan dihubungi untuk dikejutkan qiam..katanya lagi..kamu seharusnya menjaga kesucian hati saat membaca kitab suci ini..intabihi(fokus)!!

moral: Jagalah adab2 ketika membaca al-quran..jagalah hati saat menuturkannya..kerana ianya adalah kalam tuhan yang suci dan agung..bacalah dengan berhati2..kerana kesalah pada baris dan lafaz makhraj boleh mengubah makna..sentiasalah memperbaiki bacaan..hayatilah dan hargailah al-quran sementara masih ada waktu


1 comment:

Anonymous said...

subhanallah!! mmg nmpk syadeed tp sbnanyer kite yg ambil ringan dlm hal2 sepenting ini kn..huhu..byknye la dosa ana..msti aty seorg anisah n ank mridnye tuh sgt berkilau kn...sungguh la..tarbiah yg..yg sgt ana kagum..way of life yg sggh suci..subhanallah!