Friday, October 23

cemburu buta!

Cemburu buta

Untuk catatan kali ini, penulis ingin mengubah cara penulisan. Berbeza sedikit dari catatan pemerhatian sebelum ini. Tajuk kali ini cemburu buta.. cemburu sifat biasa bagi manusia normal. Menjengah dalam hati tanpa di paksa. Anda pernah cemburu?? Kadang-kedang terdetik dalam hati. Cemburu tidak salah tapi bertempat. Tempat yang macam mana?

Pernah suatu ketika, seorang sahabat penulis datang mengadu. Katanya cemburu melihat teman-teman lain bercinta. Sedangkan terasa dirinya kekurangan. Terpaksa mengekang diri dari perasaan itu buat sementara waktu. Ada juga yang merungut letih, teringin berhibur seperti manusia kebanyakkan. Tak perlu sibuk bersusah payah..Hah..cemburu butakah ini? Mari kita lihat satu kisah. Kisah sirah.

Kenal sahabat bernama Saad Bin Ubadah?? Dari kelompok kaum Ansar. Orang nya Jujur dan cukup berterus terang. Apa yang ada dalam hati yang dirasakan betul akan terus disuarakan.

Kisahnya begini,

(rujukan dari buku 101 sahabat, Hepi Andi Bastoni)

Peristiwa berlaku setelah tamat Perang Hunain. Perang ini tamat dengan kemenangan di pihak kaum muslimin. Rasulullah pun mula mengumpulkan harta-harta rampasan perang. Rasulullah pada saat ini memberikan perhatian yang lebih kepada muallaf, bangsawan-bangsawan Quraiysh yang baru sahaja memeluk islam ketika fathu makkah dengan harapan untuk melembutkan hati-hati mereka untuk terus teguh pada Islam. Dan Rasulullah tidak memberikan sedikit pun dari harta-harta itu kepada mereka yang telah kukuh teguh islamnya. Diketahui umum bahawa pemberian rasulullah adalah sesuatu yang diharapkan dari kalangan orang-orang islam. Apatah lagi harta rampasan perang ini merupakan sumber penting untuk menampung kehidupan kaum muslimin.

Eh??timbul persoalan dalam kalangan orang-orang Ansar..

“kenapa rasulullah tak berikan harta-harta itu sedikitpun untuk kita??”

Siap bersyair lagi mereka ini meluahkan kekecewaan.

Sadt bin Ubadah yang terdengar rintihan ini cepat-cepat bertemu dengan Rasulullah dan meluahkan apa yang terbuku di hati mewakili kaum Ansar. Beliau pun berkata,

“ wahai Rasulullah, orang-orang ansar kecewa melihat tindakan anda membahagikan harta rampasan yang kita peroleh. Anda membahagikan kepada kaum anda, dan memberikan pemberian berlimpah-limpah untuk ketua-ketua suku arab Quraiysh, tapi suku ansar sedikitpun tidak menerimanya!!” luah Saad Bin Ubadah.

Jujurnya Saad bin Ubadah. Kalau anda ditempat saad bin ubadah ini, berhadapan dengan orang paling mulia dan di segani alam, apa anda lakukan?

Berbalik pada kisah, rasulullah yang penuh hikmah pun bertanya

“wahai saad, apa pula pandangan anda secara peribadi??”

Jawab saad,

“aku ini juga dari golongan ansar”

“kalau begitu kumpulkan kaummu itu kemari” jawab baginda.

Jom kita tengok macam mana bijak lembut dan berhikmahnya rasulullah dalam menyelesaikan perkara ini..pasti anda akan tersenyum.

Bila sudah berkumpul kaum ansar wajah mereka kelihatan sedih penuh kekecewaan, rasulullah memandang mereka dengan senyuman manis. Senyuman cerah penuh kasih saying bersulam rasa penghargaan terhadap segala jasa-jasa orang Ansar terhadap islam. Kemudian baginda bersabda,

“wahai golongan Ansar, segala rintihan kalian telahpun aku dengari, sekarang aku ingin bertanya pada kalian, bukankah ketika aku dating kalian dalam keadaan sesat dan kemudian Allah berikan hidayahnya pada kalian? Waktu itu kalian dalam kekurangan kemudian Allah berikan nikmat kecukupan? Kalian selalu bermusuahan dan Allah berikan rasa kasih saying dalam hati-hati kalian?...”

Jawab mereka, “benar! Allah dan Rasulnya, Maha pemberi maha pemurah”…betapa mereka menghargai nikmat islam yang mereka perolah

Baginda berkata, “kalian tidak menyanggah kata ku?”

Jawab Ansar, “apa yang kami nak sanggah lagi wahai rasulullah? memang Maha pemurah dan Maha pemberi adalah milik Allah dan rasulnya.”

Balas baginda

“boleh saja kamu katakan, dulu Tuan dating dalam keadaan didustakan orang, kami sambut dan membenarkan ucapan tuan, tuan dating terhina tapi kami muliakan tuan dan angkat tuan sebagai pemimpin. Tuan dating terhuyung haying tapi kami sambut dan merawat tuan. Tuan datang terusir kami beri tempat perlindungan.”

“apakah hati kalian kecewa wahai golongan Ansar melihat sampah dunia yang kuberikan kepada golongan manusia untuk menjinak lembutkan hati mereka dalam beragama sedangkan kalian kuberikan keteguhan islam dalam jiwa kalian!”

“tidakkah kalian rela wahai kaum Ansar, mereka pulang membawa kambing dan unta sedangkan kalian, pulang membawa Rasulullah ke tanah tumpah darah kalian sendiri. Demi Allah yang nyawaku padanya. Kalau bukan kerana hijrah, pasti aku termasuk golongan Ansar. Andai orang lain memilih jalan sendiri aku akan mengikuti jalan yang ditempuh orang-orang Ansar. Ya Allah!! Berilah rahmat buat kaum Ansar!! Generasi deimi generasi!!”

Menangis kaum Ansar, sampai digambarkan basah janggut-janggut mereka. Dengan serentak mereka menjawab,

“kami redha pada mu ya Rasullallah atas pemberian dan pembahagiannya”

Betapa besar kekayaan orang Ansar. Rasulullah yang mereka terima.

Benarlah ayat,

“mungkin kamu sukakan sesuatu tetapi ia sebenarnya buruk untuk mu sedangkan mungkin kamu membenci sesuatu sedangakn ia baik untuk mu”

Berbalik pada kes awal tadi,

Apa lagi yang kalian harapkan dalam hidup ini selain kesedaran Islam, hidayahNya, rahmatNya dan kasih sayangNya? Mungkin kalian tak dapat melihat menyentuh rasulullah seperti kaum Ansar, tetapi sekurang-kurangnya kalian masih beruntung kerana hati kalian di sentuh dengan ajaran baginda, kata-kata baginda, terkesan hasil dakwah baginda syafaat baginda untuk kalian andai kalian mengerti.. Nikmat yang lebih besar, lebih bermakna dan kekal menanti andai kalian memahami.. ISLAM nikmat terbesar kalian andai kalian menghargai..

Tersenyumkah anda??

1 comment:

atiqahmki said...

a beautiful storyyyyyyyyyyyy!
mashaAllah.