Monday, September 13

tentang filem




semalam baru sahaja selesai menonton 3 idiots di panggung rumah. menggunakan teknologi LCD projector dan laptop apple. menarik sungguh filem ini. satu filem yang menyentuh tentang budaya ilmu, semangat setia kawan, berani kerana benar walaupun kita melawan arus manusia. menjadi gharib. menarik sungguh jalan penceritaannya!


salah satu quote yang sangat saya gemar


"Today my respect for that idiot shot up. Most of us went to college just for a degree. No degree meant no plum job, no pretty wife, no credit card, no social status. But none of this mattered to him, he was in college for the joy of learning, he never cared if he was first or last"

kamu belajar untuk apa? untuk mendapat gred tertinggi. belajar supaya tak perlu bayar semula hutang PTPTN. atau belajar untuk dipuji dan disanjungi pak guru. learning ia a lifetime process. never stop learning. enjoy it. kamu akan stress bila belajar untuk mengejar mata sedangkan apa yang dihafal akan hilang saat tamat peperiksaan. jadilah seperti kata imam assyafie.... al-ilm fisutur walaisa fissudur. akhirnya kamu gagal menghayati ilmu yang kamu ada dan gagal mengaplikasikannya dalam hidup seoptima mungkin. ilmu kita tak dapat berkembang kerana hanya mengambil secara total dengan penuh taksub dari satu sember. required text book. haha pemalas! sumber ilmu itu luas!

boleh tak kalau saya katakan, solat juga begitu. apabila kamu hanya menghafal rukun solat, waktu solat tanpa benar-benar menghayati kenapa kamu solat dan ubudiah solat, tanpa mencapai zouq dan kemanisan ibadah solat maka solat kamu apa nilaiannya??

itu dari suatu sudut. banyak lagi pengajaran best. kamu hadam sendiri dari filem ini. opps. tapi amanahlah pada diri sendiri untuk skip part2 yang tidak sepatutnya. :)

sebenarnya sangat banyak filem yang membawa mesej yang hebat. cuba kamu fikir kembali, sudah berapa filem kamu tonton. dan dalam banyak2 filem yang kamu tonton, berpa banyak yang kamu korek dan kutip benih pengajarannya dan kamu tanam dam taman hati dan akal kamu?


kalau kamu perhatikan, dalam filem-filem terkenal terbitan disney atau mana-mana filem hatta kartun sekalipun, juga banayak membawa mesej dan tema yang sama. menjadi gharib, keluar dari kepompong arus perdana berpenat lelah bersusah payah dan akhirnya berjaya. berusaha menegakkan cita-cita walau ditentang keluarga namun akhirnya berjaya. atau mungkin dipandang hina masyarakat namun akhirnya berjaya. masih ingat pada hadis tentang islam yang datang dalam keadaan asing dan akan kembali asing. ha! mungkin kamu kata ending yang indah sebegitu hanya berlaku dalam filem arahan dan karangan manusia hakiktnya mustahil. tapi ingatlah ending hidup kita ditangan pencipta filem dan producer teragung Allah SWT dan ending paling indah hanyalah di Syurga! masih takut menjadi asing dimata dunia? ingatlah kemuliaan hakiki yang kita impikan dalam hidup ini.


pernah tonton film BLACK lakonan Amitabh Bachan atau One Litter Of Tears lakonan Erika Sawajiri atau Worlds Best Father lakonan Robin Williams atau Madagascar lakonan err singa comel atau Surf atau Happy Feet atau macam-macam lagi. semua mesejnya besar. kamu faham apa mesejnya?


akhir kata, apa sahaja yang kamu lakukan dalam hidup ini kutiplah sebanayak ilmu dan pengajaran. hatta tonton filem sekalipun mari kongsikan pengajaran disamping kamu terapkan pengajaran yang kamu dapat itu dalam diri kamu. awas! jangan sampai lalai. tarbiah adalah kehidupan. setiap yang kamu lalui dalam hidup ini akan sentiasa terkandung hikmah dan tarbiah dari Allah. tinggal kamu gerak dan panaskan otak dan aqal serta mata hati untuk kamu berfikir..

4 comments:

nur syuhada roslan said...

salam..
eid mubaaarak!
hope all is well..
hehe, ayat filem :)

Maryam said...

untuk asma':
http://tentangpemuda.blogspot.com/2010/09/fasa-junun.html

:)

~amatullah~ said...

hah..kak yam! menarik. tapi blog siapakh itu?

Anonymous said...

menarik gak!