Wednesday, November 2

dalam kehidupan ini, saya percaya, jika kita memberi sebanyak-banyaknya kita akan menerima lebih banyak dari apa yang kita berikan. insyaAllah!

dan ia terbukti dengan apa yang sedang saya lalui sekarang. Alhamdulillah!

ada yang bertanya,

"sempat eh awak buat bulatan gembira banyak2"

saya akan jawab

"ya! sempat. malah saya sangat gembira dengan itu. kerana saya mungkin tak dapat memberi banyak, tapi dengan adanya bulatan gembira ini saya menerima banyak perkara baru, saya belajar terlalu banyak benda dari mereka-mereka yang hadir duduk bersama saya di petang-petang yang damai indah itu"

sungguhlah Allah ciptakan manusia ini dengan pelbagai bentuk, gaya, pengalaman dan latar belakang kehidupan. semuanya agar kita saling mengenali. saling memahami. saling memberi. saling belajar dan mengajar. saling menerima. moga-moga nanti kita dapat saling berpimpin tangan menuju ke syurga. dengan rahmat kasih sayang Allah.

Alhamdulillah. saya di temukan dengan  mereka-mereka yang berhati murni. yang telah banyak membuka mata hati saya. sungguh berbeza. orang yang menerima islam dan diberi peluang memahaminya dari kecil. membesar dalam suasana islami dengan mereka yang lebih teruji pengalaman mereka mempelajari, memahami dan mempraktis islam. kerana itu Allah temukan kita, untuk saling berkenalan. kan?

*tak dapat nak describe rasa hangat dalam hati saat ini membayangkan wajah-wajah kalian. alhamdulillah!!*

kalain banyak mengajarkan saya banyak perkara.



kalian mengajar saya untuk selalu berbaik sangka

dari tempurung kaca ciptaan saya, saya melihat dunia
selalu
timbul rasa jelik dalam hati
melihat mereka-mereka yang tidak menutup aurat

namun kalian mengajar saya,
ada diantara mereka yang dihalang oleh keluarga dari memakai tudung pun
ada diantara mereka yang memang tidak pernah tahu kenapa wajib memakai tudung
yang hanya memahami tudung hanya sehelai  kain, yang memanaskan merimaskan.
mereka lebih teruji dari saya

dan, entah kalau saya berada di tempat mereka, siapakah saya sekarang agaknya. wallahu a'lam.
ujian untuk mereka lebih besar
siapa yang menjamin saya akan terus bertahan dengan apa yang saya pegang ini sampai mati??

kalian mengajar saya untuk selalu ikhlas

saat kalian membacakan potongan-potongan doa itu
dalam bahasa yang kalian benar-benar fahami, dalam butiran yang benar-benar kalian hayati
sungguh menyentuh hati saya. hati yang kotor milik insan kerdil ini pun tersentuh, moga Dia yang maha penyayang maha mendengar akan terus mendakap kalian penuh kasih sayang penuh keredhaan.
benar-benar mengetuk kepala saya yang mungkin menghafal beberapa potong doa yang ma'thur tetapi sejauh mana benar-benar menghayati potongan-potongan doa itu. Yaa Rabb!

kalian mengajar saya untuk benar-benar memghargai ilmu

kalian memang superb! benar-benar melihat ilmu untuk dipraktiskan. untuk ditegakkan. pada hari saya mendengar kalian mematahkan hujjah pegawai itu mengenai produk kewangan keluaran mereka, saya terpaku. saya merasakan seperti diketuk kepala dengan tukul. terbenam masuk kedalam tanah. menggali mencari dimana semua ilmu yang saya pelajari. kalian menambah motivasi saya untuk menjadi manusia dan menggenggam ilmu ini seteguhnya

saat mana kalian bertanya itu dan ini dan saya tak mampu menjawabnya
membuatkan sekali lagi saya mengetuk kepala
manambah motivasi saya untuk kembali merujuk
membantu saya mengingati apa yang telah saya pelajari
untuk dimanfaatkan kita bersama. Ya Rabb

kalian mengajar saya untuk menghargai ibu bapa dan keluarga

saat kalian bercerita itu dan ini
kisah pengorbanan
kisah kasih sayang
kisah kepayahan dan ketabahan
membuka mata saya untuk melihat dan mensyukuri keluarga saya
yang telah Allah kurniakan untuk saya

sebenarnya, kalian memperkenalkan saya pada diri saya sendiri.

jazakumullahu khairal jaza'
moga Allah ganjari kalian dengan sebaik-baik ganjaran.

KAR, SZ, AF, AZAH, USA,WMWM, NH, PNMF, UAZ,
NA, NS, EKEI, AZ, AJ, NAM, Q, SS, NG, SAA dan semua sekali yang pernah menjengah lembaran-lembaran perjalan kehidupan saya sebagai Asma' Amatullah Hasanuddin :)

4 comments:

SZ said...

I love you.. I'm sure you have touched our hearts more than you could ever imagine. For that, I thank Allah for sending you to us and thank YOU for being an inspiration to us all.

Bak kata Ustaz Hasrizal, "erti hidup pada memberi."

utrujah said...

this is awwwwwwesome. it touched me too here:)

taqabballahu minna wa minkum ya Allah..

aqilah humaira' said...
This comment has been removed by the author.
aqilah humaira' said...

Alhamdulillah, syukur Allah pertemukan kami dgn Asma'.Perancangan Allah tu cantik kan? Thanks for always being there for me, for us, and sanggup melayan kerenah kitorg yg macam2 hihi..semoga Allah memberkati persahabatan kita semua, ukhuwah fillah abadan abada..<3 <3 :)