Wednesday, February 6

4

joker

seronok gurau-gurau

ceria

gembira

tapi, 

kadang-kadang

seronok nak mengusik

terusik hal-hal sensitif

parah nak tarik balik


nabi   ajar

cakap sikit

tapi bermakna 

"killa wa dalla"

lagi pun.

diam lebih baik dari banyak kata

walaupun nak berukhuwah, tetap harus berpada-pada

banyak cakap banyak silap

banyak silap banyak dosa

banyak  dosa masuk neraka

i observe

ada manusia

kata-katanya sedikit 

tapi powerfull

mereka manusia istimewa

aku cemburu
______________________________________


satu hari,

selesai mukhayyam

kami pulang dan memulakan sesi kelas

ustaz minta pada salah seorang classmate

untuk ceritakan satu ibrah dan pengajaran 

dari program yang kami hadiri

lama juga masa yang si ukhti ambil untuk memberi ibrah

aku jadi pelik. banyak je kot.

ukhuwah

amal jamaie

tiba-tiba dia kata.

ustaz, saya rangkulkan apa yang saya dapat, dalam mafhum ayat yang saya kan bacakan selepas ini.

semua senyap.

dibacanya ayat 111 dari surah at-taubah

والإنجيل والقرآن ومن أوفى بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الذي بايعتم به وذلك هو الفوز العظيم

deep

sangat mendalam

dan ustaz hanya melafazkan

subahanallah!

dan aku tahu, ukhti ini sangat terjaga amalnya

dan banyak lagi contoh-contoh lain

yang aku perhatikan pada orang yang menjaga hubungannya dengan tuhan

sebenar-benar penjagaan

bicaranya sedikit tapi

pergh.. mendalam

aku kagum

kesan ketajaman hati yang bersih 

kesan akal yang suci

moga Allah memelihara kamu ukhti

dan aku tahu

mungkin ini juga yang dimaksudkan

dalam kata-kata

''awas kamu dengan ketajaman firasat orang beriman"

aku?

iman?



No comments: