Wednesday, October 30

1303 so difficut, isn't it?

siapa rasa hari-hari yang dia lalui dalam hidup ini sangat mudah.

kalau ya, mari kongsikan tips.

aku rasa, keadaan adalah sukar, lagi-lagi bila hidup dalam keadaan senang. dilimpahi keselesaan dan masa lapang yang panjang. dimasa sendirian saat jauh dari perhatian.

tapi pagi ini tadabbur satu ayat, eh.. 2 ayat sebenarnya. sangat rasa disayangi. bukan tak tahu. tapi manusia mmg mudah lupda dan leka. seriously.

"Wahai orang-orang yang beriman, sahut dan sambutlah seruan Allah dan seruan RasulNya apabila Ia menyeru kamu kepada perkara-perkara yang menjadikan kamu hidup sempurna; dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah berkuasa mengubah atau menyekat di antara seseorang itu dengan (pekerjaan) hatinya, dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan dihimpunkan."
[8:24]

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Ia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan Allah (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar.
[8:29 ]

perasan tak...solusinya apa?

mendekatlah pada Allah.

saat rasa malas nak solat.. lawan lah 
saat rasa leceh nak puasa.. lawan lah
saat rasa berat nak baca Al-Quran.. lawan lah
saat rasa nak marah.. lawan lah
saat rasa nak buat benda tak best.. lawan lah

dan bila kita boleh melawan sedikit rasa-rasa ini, Allah akan bukakan jalan yang lebih mudah selepas itu. rasa tenang itu akan hadir. kan Allah dah janji. selangkah kita mujahadah mendekatinya, beribu langkah Allah akan kejar mendekat kepada kita. 

Allah akan jaga kita. datangkan nikmat dan rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka. Dia akan berikan kita 'furqan'. kemampuan dalam membuat keputusan dan memilih antara kejahatan dan kebaikan.

kata kuncinya.

dekatlah pada Allah, nescaya hidup akan lebih indah

hiduplah dengan rasa berTuhan. 

No comments: