Saturday, December 14

FB Repost : Price Tag

rasa terganggu betul dengan isu kahwin dengan gadis2 Syria ni. lagi terganggu membaca respon masyarakat yang menjengkelkan. hanya melihat nilai mereka kerana paras rupa.

kalau betul rasa 40USD itu small matter, meh bagi derma 40USD seorang untuk bantu mereka di Syria financially.

pening fikir isu ni, saya ambil masa teman housemate membeli barang

dalam perjalanan, terlihat seorang lelaki muda berpakaian compang camping, sangat2 kotor, dan berpenyakit. tak tahu sakit apa tapi tapak kakinya tidak normal dan luka penuh lalat. selama ini nampak je orang susah tapi kali ini rasa lain sangat terutama melihat respon masyarakat yang memandangnya kotor.

ada yang menutup hidung, membuat pandangan jijik, malah ketika dia cuba mendapatkan tempat berteduh ketika cuaca mencucuk terik, ada yang menghalaunya supaya pergi jauh.

oh man, he is just another human being, like you.

kalaulah pada jasad manusia ini diletakkan price tag, dan dinilai harga kita pada kesabaran kita saat berhadapan dengan musibah, pada akhlak ketika ketika berhadapan dengan mereka yang susah, pada dosa pahala dan keimanan kita pasti manusia akan bertindak dengan lebih berhikmah

price tag ini tidak wujud pada zahirnya. tapi benar-benar wujud dalam jiwa, hati keimanan kita. Allah sedang menilai kita. and the price will be revealed soon.

No comments: