Friday, April 30

siapa aku di mataMu?

assalamualaikum

terdapat satu hadis yang mafhumnya, dalam urusan dunia lihatlah pada orang yang kurang bernasib baik dari kamu pasti kamu akan bersyukur. tetapi dalam urusan akhirat lihatlah pada orang-orang yang jauh lebih hebat lebih tinggi iman amal ibadahnya maka kamu akan dapati kamu itu kerugian serta sangat banyak kekurangan.

apa kamu sangka kata-kata lantang hebat itu kamu cukup bagus?
atau mesyurat pagi petang siang malam itu sudah cukup bagus? 
atau disukai dan disenagi ramai kamu adalah terbaik?

tidak. bukan itu sebenrnya. cari dan lihatlah hakikatnya sangat ramai lagi hamba Allah di luar sana yang lebih mulia. yang lebih luhur hatinya, yang lebih banyak ibadahnya, yang lebih tinggi ikhlasnya, yang lebih teguh pendiriannya, yang sangat berkesan dengan kata-kata dan nasihatnya. yang senyumnya pun boleh menarik orang mendekati islam. kamu bagaimana?

kalaulah boleh dilihat hamba Allah yang terbaik di zaman ini di mana kita?
atau dikecilkan di malaysia di mana kita?
atau dikampus dimana kita? di mana?

ada di suatu sudut dunia, seorang hamba Allah yang sentiasa memaafkan orang lain setiap kali sebelum tidur. tanpa mengira apa salah orang itu. luhur dan damainya hati.

di suatu sudut lain, ada hamba Allah yang setiap malam. sepertiga malam terakhir qiamullail mengganti masa tidur.

di sudut lain ada yang lebih istimewa dan ada lagi yang lebih istimewa. dan kamu dimana? dan aku pula di mana?

Allah. Ya Rahman. Ya Rahim.

siapakah kita pada pandangan Allah.
dimanakah kita disisi Allah.

aku mahu manjadi istimewa di sisi-Mu.
hidupku untuk Mu
matiku untuk Mu
amalku untuk Mu
diriku untuk agama Mu
hanya pada Mu. tiada lain. hanya untuk tuhan ku. ALLAH.

5 comments:

Anonymous said...

sepertinya kata2 ini dipetik atau diinspirasi dr buku kelmarin..

aku mahu jd pencinta si DIA,
aku mahu jdkan segala2nya utk DIA,
hanya DIA yg ada di saat org lain tiada
berusaha!

~amatullah~ said...

owh buku itu. mungkin juga.
tapi inspirasi saya adalah kalian. semuaaa yang mewarnai perjalanan hidup dan pengalaman saya menjadi untuk menjadi hambaNya.

aqilah humaira' said...

thanks asma' for the post. Qiqi suke sgt :)

~amatullah~ said...

=))

u-nisaa said...

siapa aku di mata MU??
Imanku yang trlalu mudah goyah..
padahal Kau x prnh putus2 mmberi ni'mat yg banyak kepadaku..
tapi itupun aku masih lagi belum benar2 mnjadi hambaMu yang solid!
(T_T)