Sunday, January 9

bismillah.
1. alhamdulillah tahun baru telah bermula. dengan 20 krdt hour. rabbi yassir wala tu3assir

2. alhamdulillah pertandingan perniagaan yang lalu cukup memebrikan pengalaman yang bermakna. saat mana kita berusaha untuk mengaplikasikan apa yang telah dipelajari selama ini. tak kira ilmu pernigaan, ekonomi mahupun akhlak dan adab. bagaimana rasa amanah benar-benar teruji. "alah awak tipu je lah akaun tu, bukan ade orang tahu". "alaa, penganjur takkan tahu kecuali ada antara kita yang bukak cerita"(pdhl kump lain kat sebelah dengar dah perbualan tu.. "ala..semua orang pun tipu kot. yang kau bendul sangat nak ikut semua rules tu buat ape" "skema gile ikut sume undang-undang" namun alhamdulillah Allah sebaik-baik pengatur penentu segala urusan.

3. sem ini ada mengambil madah qadhaya fiqhiyyah mu'assirah. bincangkan tajuk keperluan wanita menyertai parlimen. seperti biasa ustaz akan hurai hujah2 golongan  mani'in dan jugak golongan mujizin. sampai di hujung perbincangan akan ustaz 'state'kan pendapat paling rajih. timbul satu persoalan oleh sahabat dari oman tentang keperluan adanya wanita dalam parlimen. agak panas juga perbincangan. kata ustaz "ya akhwat, jawab la hujah lelaki yang berpegang pada hujah maniin ini, saya mana tahu. kamu malizi, pertahankan la"
"......." tiada respon semua tunduk malu. mahu saja sy jawab apakan daya, bahasa arab ku lintang pukang.  balik bilik tak puas hati sbb tak dpt berhujah ketika itu.pendapat saya,
sanagat perlu untuk wanita muslimah ke parlimen dalam waqi' malaysia. sebabnya, ini negara demokrasi. siapa saja yang diundi menang boleh masuk ke parlimen. ini negara pelbagai bangsa pelbagai kaum. klu bukan muslim yang bangkit bersaing, kamu mahu lihat bukan muslim memimpin sdangkan muslimah lainnya harus berkurung duduk di rumah? kamu mahu kementerian pembangunan wanita dan keluarga dipimpin non-muslim? kata sahabat oman, perlu ke ada kementerian tu. jawapan saya perlu. sebab dalam kondisi negara seperti sekarang nasib wanita-wanita tertindas (mangsa media, mangsa dera etc) Perlu difahami juga, dalam apa keadaan sekalipun, sibuk mana pun tanggungjawab seorang wanita selaku ibu, isteri itu semua tetap perlu dipatuhi walaupun bergelar menteri. adab muamalah, akhlak, tabrruj dan aurat semuanya perlu dijaga rapi walaupun berjawatan tinggi. mungkin suatu hari nanti kalaulah bumi ini makmur, muslim mengamalkan cara hidup muslim selari dengan kehendak islam mungkin saat itu raleven peranan wanita secara direct dalam perlimen dikurangkan. apa pendapat anda?

wallahu a'lam

4 comments:

nur syuhada roslan said...

salam...
fiqh mua'sir tu amek ngan ustaz mana?
ustaz hassan basri ke?

~amatullah~ said...

tak. ust sayyid sikandar.
terkejar2 nak folow kata2 ust yang sngt laju..tapi sofar insyaAllah ok. nak join jadi mustami' lagi?

Anonymous said...

ermm ye setuju.
rasanya macam tula fitrah muslim muslimah sebenanye kot..
amat, ini kepimpinan.. pasal sukan camane? ade debate psl futsal laki pompuan bercampur...

~amatullah~ said...

patutnya tak timbul debate la pasal laki perempuan bercampur dalam sukan macam tu. sbb tak da sebab pun nak bercampurmain sama-sama.
wallahu a'alam

kecuali klu dah kawin mcm midi.hehe