Monday, January 31

Jom menanam padi bersama kami!


“Ash-hadu an-laa Ilaaha illa-Allaah, wa-ash-hadu anna Muhammadar-Rasul-ullah”.

Itu ucapan kita sehari semalam. Tanda kita masih punya iman, tanda kita percaya Yang Maha Esa itu tuhan, tanda kita berjanji mengikut sunnah dan suruhan. Setuju kalau saya kata lafaz iman ini lafaz ikrar untuk meninggalkan jahiliyyah? Lafaz ikrar untuk menjalani gaya hidup Islam? (jawab: setuju!)

Betul tu.

“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan. Dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah setan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu.” (2: 208)

Tiada percampuran antara baik dan jahat dalam Islam. Yang hanya ada jalan putih dan jalan hitam, tiada jalan kelabu asap. Yang ternyata ada, syurga dan neraka. Tiada orang yang mahu sebentar ke syurga, kemudian dengan rela hati nak rasa neraka pulak. NO NO NO.

Jadi, cukupkah sekadar mengaku beriman, tanpa berusaha membentuk kehidupan yang selari dengan ajaran Islam?

“Boleh je...

Aku ni nampak je sempoi kat luar, tapi hati baik.

Hidup aku walaupun penuh hiburan & perkara tak berfaedah takpe, sebab aku solat gak,

Allah tahu..”

Ya memang Allah tahu. Allah Maha Mengetahui, sebab tu Dia suruh kita menjalani kehidupan Islam tanpa perkara lagho, seterusnya meninggalkan amalan Jahiliyyah secara total. Selagi hati kita terisi dengan perkara jahiliyyah, selagi itu hati kita akan memberontak menolak segala kebenaran.

Bayangkan, hati kita yang satu ni, kita paksa pelbagai elemen masuk serentak. Hati kita risaukan banyak perkara: assigment bertimbun, duit tak cukup, masalah dengan kawan, tak habis-habis download drama korea sebab internet lembap, masalah cintan tak kesampaian, dan sebagainya.

Kalau penuh dengan hal macamni, memang hal urusan akhirat berasa begitu terpencil dalam hati. Sebab dalam Quran kata,

”Sesungguhnya Allah tak menciptakan dua hati dalam rongga dada manusia.”

(33: 4)

Sah. Memang kita wajib bersihkan hati daripada perkara lagho, sucikan diri daripadan segala noda. Kadang-kadang hidup terasa berat penuh dengan tanggungjawab. Mahu berjaya dalam dakwah, juga mahu berjaya dalan pelajaran, keluarga etc. Tanpa perlu mengabaikan salah satu, kita sebenarnya boleh berjaya dalam segalanya.

Yang memberatkan perjalanan kita ialah sebab kita memikul semuanya serentak tanpa pengurusan masa yang baik. Cuba muhasabah sejenak, berapa jam dalam sehari kita allocate betul-betul untuk beribadah khusus seperti solat, mengaji dan lain-lain?

“Erm..hari-hari busy. Kadang-kadang nak baca mathurat pun tak sempat..” (tapi sempat baca majalah or tengok bola)

Renungkan kata-kata penceramah di daurah “Sayonara Jahiliyyah!”. Hidup sebagai pemburu dunia seperti penanam rumput. Yang pasti tumbuh hanya rumput, dan kadang-kadang ada lalang datang menyelit. Ibaratnya rumput seperti urusan dunia yang dirancang, tetapi kadang-kadang ada perkara tak berapa baik juga terjadi tanpa dirancang, Sebalikya, hidup sebagai pejuang Islam ibarat penanam padi. Yang pasti tumbuh itu padi, tetapi rumput pun tumbuh juga. Maksudnya mereka yang berbuat amal untuk akhirat, dunia akan datang menyusul kemudian.

Seronoknya! Tapi tak mudah, malah mungkin susah sangat.

Kerana tarikan jahiliyyah itu seperti tarikan menuruni tangga, yang kita boleh turun walaupun dengan cara bergolek.

Tetapi, tarikan iman itu seperti tarikan menaiki tangga yang perlukan daya usaha yang tinggi. Perlukan mujahadah yang berterusan, perlukan sahabat yang saling ingat-mengingati. Jom jadi penanam padi bersama-sama kami?

p/s: Walaupun nama salah seorang dari kami rumput hijau, bukan bermaksud beliau mengejar dunia. Si dia yang seorang itu sangat istimewa. Seistimewa rumput hijau di syurga.. ^____^

5 comments:

~amatullah~ said...

haha
mcm ni sy kene tukar nama lah. jadi padi emas. haa? boleh?

anyway! tahniah tasik..

teruskan menulis. kita usaha sama-sama ok?

Danial Izzat Zulbahari said...

salam. siapa tasik biru. misteri~

~khadijah~ said...

padi emas pun boleh :D

~amatullah~ said...

tasik biru adalah nama pena buat saudari yang sangat saya sayangi, cik khadijah abd rahman. accounting uiam.
selamat berkongsi manfaat :)

~khadijah~ said...

^__^ sayang kamu lebih lah amat~