Monday, February 7

aku tahu dah tapi....

"Every passing minute is another chance to turn it all around"

seringkali terjadi
pergi ke seminar/ talk/ kursus/daurah bagai
pulang dengan ilmu penuh didada
pulang dengan semangat merah membara
pulang menjulang niat dan cita-cita

namun
seringkali terjadi
niat sekadar niat
tak tercapai tak terbuat
habis hangat semangat
semua jadi tak ingat

"aku nak berubah.tapi ntah la"
"aku rasa macam.."
"aku semnagat dah tapi susah la"
"aku tahu tu dosa.. tapi ntah"

nak salah kan siapa?
nak betulkan tang mana?

ilmu sudah dalam kepala
niat sudah dalam dada
tapi bila tiba masanya
aku kalah dengan kehendak jiwa
aku kalah...
looser (=___=)

pada saya, Alhamdulillah
Allah beri kita peluang untuk tahu untuk dapat ilmu tentang itu
Allah beri kita peluang untuk sedar bahawa apa yang kita buat itu salah. masih tersisa rasa berdosa dalam diri. Alhamdulillah. cuba bayangkan klu suatu hari Allah tarik rasa itu. Allah cabut rasa sebersalah rasa berdosa itu. dibiarkan kita hanyut dalam lembah dosa. Na'udzubillah hi mi dzaalik.


maka ini bererti langkah kita sudah menghampiri kebaikan. cuba,

mulakan dengan amal-amal kecil comel yang mudah. moga dengan usaha kecil itu bakal menuntun kita kearah kebaikan yang lebih besar kacak bergaya. walaupun sekadar mengutip sampah. dengan membaca bismillah. melazimkan istighfar dan hamdalah. moga kita terus merasa dekatnya Allah

rasakan sungguh Allah itu hampir. sangat hampir. rasakan kehadiran CCTV Allah itu ada di mana. every single deed is recorded. dan dipadang mahsyar nanti akan dipaparkan di screen LCD besar dan seluruh penduduk bumi akan melihatnya

mati itu sebaik-baik peringatan. "kalaulah malaikat maut tiba2 ketuk pintu muncul belakang aku nak tarik nyawa aku sekarang jugak"

paling penting, perkuatkanlah immune sistem rohani kita agar terus kuat tabah menjalani ujian dugaan dunia yang sangatlah menggoda menggiurkan. kadang-kadang peluang untuk berdosa itu terbuka luas depan mata. dimana-mana boleh ter'berdosa'. kalau susah sangat nak buat baik at least, sila elak dari berbuat dosa. jadikanlah peluang untuk berdosa itu menjadi medan mendapat pahala dengan cara tinggalkannya. macam kisah nabi yusuf, saat datang godaan depan mata tapi  kerana takutkan Allah dosa tersebut terus ditinggalkan
dapat pahala woo kalau tinggalkan dosa.

pohon pada Allah agar terus memberkati kita
dengan terus memberi rasa
bahawa ini pahala dan itu dosa
memberi kekuatan iman keteguhan taqwa
mengurniakan kita teman yang boleh memimpin kejalannya
banyakkan bermonolog dengan diri
pujuk dan berbual dengan hati


selamat tinggal dosa! 

wallahu a'lam


1 comment:

~khadijah~ said...

jangan Kau pesongkan kami setelah Kau beri hidayah pada kami...amin!