Thursday, February 17

Rindu yang damai.

Alunan selawat diperdengar
Buat aku jadi rindu
Buat aku jadi sebak
Rindu perasaanku ketika di Masjid Nabawi
Sebak mengenangkan perjalanan ziarah Madinah

Aku pejam mata
Teringat suasana damai umat-mu bersujud
Ada yang berzikir, khusyu'..
Ada yang sedang tilawah, merdu..
Sesekali bayangan terganggu wajah anak Pak Arab mundar mandir, comel sekali!

Bersandar tepi tiang, aku rasa damai
Menjelma waktu Dhuha, atap masjid terbuka luas
Angin lembut meniup, lalu damai bertambah damai
Jiwaku berat dan sakit, kerana merindu hari-hari itu..

Pejam mataku kembali
Teringat saat menunggu masuk ke Raudhah
SubhanAllah ramainya umatmu Muhammad!
Semua berpusu-pusu masuk ke taman syurga

"Di antara rumahku dan mimbarku adalah taman-taman surga dan mimbarku berada di atas telagaku." -HR Bukhari & Muslim


Yang sabar, sambil berzikir
Yang gelisah, marah-marah
Kata-kata makcik sebelah menerpa

"Macamni agaknya suasana di Padang Mahsyar.
Ada yang resah gelisah, ada yang tenang aman.
Kami hanya mengharapkan syafaatmu ya Rasulullah.."

Astaghfirullah. Apa yang telah aku dan kamu lakukan untuk menjadi yang terpilih?

"Seseorang akan dikumpulkan dengan orang yang dicintainya pada hari kiamat."

Aku cinta Allah. Aku cinta Rasul. Aku cinta keluargaku. Aku juga cinta sahabat-sahabatku. Maka kumpulkanlah kami bersama-sama..

"Tanda cintakan Allah, tinggalkanlah larangan & taat suruhan. Cintakan Nabi, ikut sunnahnya. Cintakan manusia, berpesan-pesanlah, semoga kalian beruntung."

Maulidurrasul tahun ini membangkit rindu pada bumi damai itu
Rindu pada perjalanan, paling rindu pada Rasulullah
Semoga perpisahan sementara ini perpisahan yang meningkatkan rasa cinta
Semoga kita ketemu lagi ya Rasulullah..

Ku mohon, kumpulkan aku, keluargaku, dan sahabat-sahabatku bersama kalian..
Mohon dengan amat sangat. Aminn..


*sila dengar lagu "Wahai Kekasih" by Nazrey Johani

3 comments:

~amatullah~ said...

damai~

moga aku juga bisa menjejak ke sana :)

jom try damai masjid uia esok :)

aqilah humaira' said...

semoga qiqi pun dapat ke sana satu hari nnt, amin :)

~khadijah~ said...

amat & qiqi.. yup2, insyaAllah semua dapat ke sana.

sementara ni, kt rasa damai masjid uia je la ye. :)