Monday, February 14

detik muhasabah

larian kehidupan terus berlalu
kanan kiri berlari laju
terus berusaha tak kenal jemu

sampai satu saat
tiba satu detik
sehebat mana larian
selaju mana pecutan
tetap perlu kerehatan
untuk menambah kekuatan
mencari bekalan
untuk meneruskan larian
perlu satu perhentian

memerhati diri
melihat manusia
ada yang tinggi
ada yang rendah
ada yang cantik
ada yang tidak
ada yang gagah
ada yang lemah
tapi apa nilainya semua ini
kerana yang utamanya
pada tingginya iman
pada tebalnya taqwa
namun semua terus berlari megah

ada yang kemas
ada yang segak
bertudung labuh
bersongkok kupiah
namun,
adakah itu nilaian utama tahap keimanan?
adakah itu nilaian utama tingginya ketaqwaan?
namun semua berlari gagah

adakah yang di luar menggambarkan yang didalam
pentas dunia lakonan semata.
boleh menipu boleh berdusta
namun hakikat
nilaian Pencipta yang Maha Tinggi Maha Esa
tiada yang mampu sembunyi cerita

yang baik itu jelas
yang jahat itu jelas
yang halal itu jelas
yang haram juga jelas
mana pahala
mana dosa
jelas!
tiada diantara dua

hitam atau putih
kamu fikir kamu pilih
kamu faham kamu pilih
dengan iman kamu pilih
dengan hati kamu pilih

tak cukup dgn tudung dan kupiah kamu ke syurga
tak cukup dengan ilmu tanpa amal kamu ke syurga
tak cukup dengan amal tanpa ikhlas kamu ke syurga

nilaian Allah bukan pada certain perkara
tapi penilain konsisten tak kira masa
penilaian dari setiap langkah
setiap amal
setiap detik detak hati
setiap bicara dan kerja
saat gelak gembira
saat sendu sendawa
saat menangis hiba
setiap dosa setiap pahala

sehingga terhenti nafas terputus nyawa
maka di nilai timbangan beratnya
menentu tangan yang menerima
buku amal rekod dunia

Allah, tuntuni aku dalam setiap langkah.
jangan kau biarkan aku menentukan arah hidup aku sendiri
tanpa bayangan naungan kasih cinta-Mu
sungguh aku lemah
sungguh aku lemah
sungguh aku lemah
tanpa rahmat petunjuk kasih-Mu
hanya dari mu Allah

kerana aku tak sempurna...

aamin. dan larian kehidupan harus diteruskan

2 comments:

aqilah humaira' said...

sangat bermakna :)

maryam said...

:). bila kiki pulak nak mencoret sesuatu di sini..??:)))--asma' amatullah