Wednesday, March 9

Hijrah kita

Tabiat Islam memerlukan usaha manusia untuk berkembang. Bukan perkara tiba-tiba. Bukan sekadar menanti, tapi mencari. Bukan hanya menunggu hidayah tiba, tapi berhijrah mencari hidayah.

Menunggu satu penyeksaan, kan? So, jom kita cuba untuk berhijrah, lebih seronok, lebih mencabar. 5 tips yang boleh dicuba try test:


1. Muhasabah diri.

Setiap hari, cuba ingat balik apa yang kita buat dan tak buat dari pagi sampai sebelum tidur. Kalau kita buat perkara baik, berdoalah semoga amalan tu diterima Allah dan semoga kita istiqamah melakukannya. Kalau kita buat perkara tak baik, berdoa semoga Allah jauhkan kita dari ulang perkara yang sama dan berazam tak nak melakukannya.


“Seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalam satu lubang dua kali.”

(HR Bukhari & Muslim)


Kalau kita tak buat pulak perkara baik,apa nak buat? Baca tips kedua.


2. Buat azam, resolusi or objektif mingguan.

Tulis atas 1 kertas, & letak kat tempat yang mudah ditengok & dibaca. Contoh: tampal tepi katil, tulis dalam hp, etc. Tak perlu banyak, 1 azam untuk seminggu. Contoh: minggu ni saya nak baca al-mulk setiap kali sebelum tidur. 1 seminggu, sebulan jadi 4, setahun jadi 52 azam. Ok lah tu. list akan terus bertambah, dan jika kita istiqamah, itu buktinya kita insan yang sentiasa meningkatkan diri. Best best.


“Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya

(dalam surat amalnya)”

(Surah al-Zalzalah, ayat 7)


3. Bergaul dengan orang-orang yang baik.

Cari sahabat yang boleh dijadikan teman suka dan duka. Yang bila senang, diraikan bersama. Bila susah, dikongsi bersama. Yang saling menyampaikan pesan, yang saling mengingatkan. Yang saling berkasih-kasihan, untuk dunia dan akhirat.


“Seseorang itu terikut-ikut dengan adat kebiasaan sahabatnya.

Maka hendaklah kamu melihat dengan siapa kamu bersahabat”

(HR al-Tirmizi & al-Hakim)


Dulu, tak pernah berangan yang satu hari saya akan mengajak orang kepada kebaikan macam sekarang. Tapi sahabat-sahabat saya semua buat, saya jealous, lalu saya pun buat benda yang sama. Walau tak sehebat mereka, tapi saya happy!


4. Menghadiri majlis ilmu.

Biasakan diri berada di majlis ilmu. Berada di majlis ilmu dengan niat di hati untuk merubah diri, Allah pasti akan menghidupkan hati kita. Hati kita perlukan makanan, dan zikrullah dan ilmu adalah makanannya. Hati yang hidup, akan lebih mudah terima perubahan ke arah yang baik, akan memudahkan hijrah kita. Ringan-ringankan kaki, hadirkan diri di taman syurga.


“Barangsiapa menempuh jalan bagi mencari ilmu pengetahuan,

maka Allah akan menempuhkan satu jalan baginya ke syurga”

(HR Imam Muslim)


5. Ingat mati.

Ingat niat asal kita berhijrah dulu, tujuannya untuk syurga. Dengan membayangkan kematian, dan membandingkan syurga dan neraka, kita takkan pernah nak kembali ke perangai kita yang dulu. Dengan izin Allah, kita akan kekal di jalan ini. Dan terus kekal menjadi sang muhajjir.


“Begitu sukar rupanya untuk merangkul iman dan islam pada sesetengah insan berbanding insan yang lain yang mendapatnya secara terpijak.

Ironinya, yang sukar itulah yang manis.”

–Ustaz Pahrol Mohd Joui-


Jom jom jom. Let us strive to be a better person! J

3 comments:

Anonymous said...

dijah! yuk! be a better person!
insyaAllah.

kt menzalimi diri kalau masih berada di tmpt yg dlu sdgkan allah dh memberi kt hidayah dan iman.
allah masih sygkan kita. rugi kalau masih sia2kan.

best2.. stiap entry ko best!
keep it up!
smoga stiap entry kat cni dpt menambahkan iman kita.

may allah bless u, my dear.

~amatullah~ said...

salam dijah!
fuyoo.hebat eh kamu.. bakat terpendam :)
setiap masa detik waktu sentiasa bergerak ke arah pembaikan. sanagt banyak jalan yang Allah dah bukak untuk beramal soleh. tinggal kita yang beregark ke arah itu.

thabbit qulubana ala deenik. ya Rabb :))


p/s: ni sudah laju. lawan bos nampak.. hehe keep it up my dear!

~khadijah~ said...

cik anon, syukran luangkan masa membaca. semoga bermanfaat untuk semua :)

cik amat syg,xberniat nak lawan bos. tapi nak tiru bos yg laju ke depan. hehe