Thursday, June 23

membina diri

Kerana dirimu begitu berharga. Untuk manusia seluruh dunia. Untuk Islam agama kita.

Selalu kita dengar kata-kata ni,

“binalah islam dalam diri kamu agar islam terbina disekeliling kamu”

Kerana apa agkanya?

Kerana Islam yang kita bina dalam diri kita akhrinya bakal menyebabkan islam tu terbina disekeliling kita dan dimana sahaja kita berada. Environment kita akan terkesan sekali dengan adanya kita.

Beginikah maksudnya?

Yup! Begitulah maksudnya. Kerana sekiranya seseorang itu benar-benar memahami hakikat iman. Hakikat islam. Hakikat syahadah yang diucapkan. Pasti juga akan memahami peranan setiap individu muslim yang benar-benar mengimani syahadahnya.

Tapi hakikatnya, apa yang berlaku. Kita tidak melihat itu berlaku. Kan?

Kita-kita yang mengaku islam. Mengaku beriman. Tidak berhasil merealisasikan kata-kata di atas tadi. Islam dalam erti kata sebenar tiadak terbina disekeliling kita. Tidak terasa dekat dengan kita.

Izinkan saya untuk katakan. Kerana bahagian pertama dalam kata-kata diatas belum benar-benar kita realisasikan. Kita belum membiak cambahkan islam dalam diri dan dalam hati kita. Belum benar-benar kita pegang genggam sepenuh hati. Setuju kah?

Ramai yang mengaku bahawa aku adalah daie. Aku adalah penggerak. Aku adalah itu dan ini. Namun hakikatnya…

Sudahkah kita benar-benar menyempurnakan kewajipan menjaga solat lima waktu. Bukan sekadar melaksanakannya cukup lima waktu tapi beriltizam dengannya. Menjaga masa solat pada awal waktunya. 
Benar-benar menjaga khusyuk dan ikhlasnya sehingga merasakan damai manisnya ibadah paling agung ini.

Sudahkah kita benar-benar menjaga tilawah Al-Quran kita. Menjadikannya sebagai suatu hiburan. Sebagai satu sumber kekuatan kita. Atau masihkah kita melihat kitab suci ini sebagai satu kitab asing untuk kita baca dan ulang baca untuk setiap harinya.

Bagaimana dengan ibadah asas lainnya?

Sudahkah kita benar-benar beriltizam menjaga hak-hak masa yang ada? Kemana kita alirkan tenaga pemuda yang kita ada. Masih banyak menghabiskan masa “marathon movie”. Menyempurnakan setiap level-level game yang ada. Sehingga bangga bergelar juara. Juara DOTA dan apa sahaja game yang ada. Itukah yang kita kejar kita bangga-bangga kan?

Islam tidak memerlukan orang-orang sebegini untuk naik maju memimpin dunia.

Kerana hakikatnya, kebangkitan dan tertegaknya islam atas mukabumi adalah sesuatu yang pasti.
Yang menjadi persoalannya, adakah kita menyumbang sekali untuk itu. Atau kita sekadar menjadi para pemerhati. Yang hanya mampu melihat. Menanti. Menuggu tibanya ketentuan itu.

Ahh..biarlah. aku tak layak untuk itu.
Aku hanya pemerhati. Aku tak reti. Aku nak duk tepi. Aku..aku..aku

Ok. Kita tinggalkan persoalan membina dunia. Kita letak tapi sekajap urusan membangun dan mempertegak islam atas bumi. Asas penting yang kita perkatakan sekarang adalah membina asas individu muslim itu sendiri. Bahagian pertama dalam ungkapan yang mula-mula kita sebutkan tadi.

Kewajipan solat 5 waktu bukan kewajipan penegak risalah sahaja. Atau pendakwah sahaja. Solat adalah ibadah asas yang perlu dijaga setiap muslim. yang beriman pada agama ini. lelaki atau perempuan. Tua atau muda. Sakit mahupun sihat sejahtera.

Begitu juga dengan Al-quran dan ibadah asas lainnya.

Sampai suatu saat nanti, bilamana kita sudah mula menjaga ciri-ciri asas sebagai inidvidu muslim, bilamana kita mula memahami indah manisnya menjadi muslim dalam ertikata sebenarnya pasti kita akan faham, apa ertinya bahagian kedua kata-kata diatas.

“binalah islam dalam diri kamu agar islam terbina disekeliling kamu”

Pokoknya sekarang. Mari kita bina islam dalam diri kita. Menjaga islam dalam hati kita sebaik-baiknya. Kita takkan sempurna, kita pasti ada silap kurangya. Kerana kita menusia. Tapi itu bukanlah satu alasan untuk kita tidak menjadi yang terbaik. Sebaik yang kita mampu. Kerana Islam diturunkan untuk KAMU dan Allah tahu kamu mampu melaksanakannya. Jom! Kita usaha sehabis mampu J

Moga-moga saat islam terbina dalm diri kita, Kita faham bagaimana islam akan terbina disekeliling kita.

Tanpa bahagian pertama, yang kedua takkan terlaksana. ^_____^


p/s: usai artikel ini ditulis, saje menjengah ke bilik sebelah. cari  modal nak berborak. "huhu boringnye mlm ni. nak buat ape eh?" . "akak tengok movie la. kite banyak movie. nah hard disk kite" .. keh3. dan2 Allah uji apa yang kita katakan..

3 comments:

*Nadiah::Syaimaa'::Hamizah* said...

amt amik ke tak hard disk 2??? hehe terbaik entri ni n entri di atas! bg smngt ckt kat akak.. :) k.mun yg sdg srpan dgn syaimaa'....

~amatullah~ said...

jeng3...

segala yang baik dari Allah dan yang buruk dr kelemahan sy sendiri.


p/s:jage2 sket ngan syaimaa' tu kak. haha

~amatullah~ said...

jeng3...

segala yang baik dari Allah dan yang buruk dr kelemahan sy sendiri.


p/s:jage2 sket ngan syaimaa' tu kak. haha