Tuesday, June 7

pelbagai

walaupun hidup dalam sebuah negara berbilang kaum
saya tak pernah benar-benar di expose untuk bergaul dengan mereka yang berlainan bangsa selain melayu
sekolah dalam komuniti melayu muslim dari tadika sampai ke universiti
saya tak salahkan sesiapa untuk perjalanan pendidikan saya
alhamdulillah saya sangat bersyukur dengan aturan ini
tapi saya sangat teringin
untuk belajar hidup dalam komuniti negara malaysia yang sebenarnya
walaupun ya. hidup dalam golongan masyarakat melayu, tp bukan melayu 'kebanyakaan'
kebanyakannya well educated dan majoritinya faham dan melaksanakan asas islam dengan baik
banyak cerita yang saya dengar. banyak berita yang saya baca. saya lihat dari tepi shj saat terserempak di LRT dan pasar malam. seolah2 melihat dari dalam kotak kaca tanpa benar-benar dapat bergaul menyantuni masyarakat.

orang .... kuat menipu. pentingkan diri sendiri
orang ..... ganas kasar tak faham bahasa
orang ...... pemalas, kuat dengki

adakah bangsa benar-benar menentukan kualiti seseorang?
apa faktor pembangunan suatu bangsa?
kenapa berlaku pecahan pekerjaan mengikut sektor dan bangsa. cina perniagaan. melayu perkhidmatan dan sebagainya. adakah atas faktor pendidikan atau apa?

benarkah satu bangsa ada usaha menjatuhkan yang lainnya?


bagaimana nabi dan para khilafah dulu bisa menguruskan kepelabagaian ini?
apa yang islam susun ajarkan untuk hal-hal sebegini..


memerhati. meneliti. memahami.







kesian kan? adeh...

3 comments:

mulawwanah said...

teruskan memerhati dan conclude kan sesuatu...buat tatapan umum supaya jelas... ^___^

~amatullah~ said...

:) otw

nur syuhada roslan said...

terus berjalan di muka bumi ini dengan membuka mata hati..
insyAllah, ada sesuatu yang akan dapat difahami..
dan teruskan berkongsi, sama-sama berbagi..