Thursday, May 10

pengalaman naik kereeta

bismillah..
saya nak bercerita..
walaupun saya tahu saya tak pandai menaip cerita..
tapi ini kisah benar.. jadi terpulang la pada awak semua nak baca atau tidak
ini cerita tentang saya, pemandu kerata(kwn saya jugak), dan sebuah kereta (milik ayah kawan saya yang lain)

kisahnya begini..biasanya selepas spm.. mmg ramai yang akan mengambil ujian memandu..
termasuklah saya..(yea saya dah lulus!!).dipendekkan cerita smlm saya ke sekolah sekejap menyelesaikan beberapa urusan.. dan saya mmg sudah berjanji dengan kwan saya (A) untuk bersama ke taman U untuk mengedar risalah untuk menjayakan seminar kewangan anjuran R2J.jadi si A ni datanglah ke sekolah untuk menjemput saya.. saya bangga skali kerana rakan sebaya saya sudah bisa memandu ni kali ketiga saya merasa kawan saya sendiri yang memandu dan ketiga2nya org berbeza dan mempunya cara pemanduan berbeza..haha nak tergelak saya..

oleh kerana pagar belakang sek men tmpt saya belajar dulu dikunci untuk tujuan keselamatan.. kami terpaksa menggunakan jalan belakang untuk keluar dari sekolah walaupun saya tahu jalan itu agak membukit sebelum keluar ke jalan raya yang penuh denagn lori dan kenderaan yang berat dan besar..saya sudah agak gusar kerana kereta yang dipandu adalah kereta manual...ok tak pa saya yakinkan diri bahawa rakan saya mampu melakukannya..ya..A boleh..sebenarnya jarak dari pegar belaknag sek men tak jauh dari jalan yang bakal kami lalui tapi saya sempat menghabiskan sebiji berger yang kami beli di koperasi sek rendah..saya yang makan cepat atau kereta yang lambat bergerak.. tak kesah la yang penting bergerak..
ketika sampai ke tempat yang saya katakan agak berisiko itu tiba2 kereta terhenti di bukit curam tu.. tak bergerak ke depan atau ke belakang.. ok..saya dah risau..A cuba hidupkan enjin dan bergerak ke hadpan.. tapi gagal!!!! cuba lagi .... gagal..tak putus asa cuba lagi dan GAGAL...hah.. saya dah takut.ok tak pe saya minta A keluar dan cari bantuan untuk keluarkan kereta dari lorong berbukit.. tapi A tak mahu katanya malu.. saya kata lebih baik malu daripada benda tak baik berlaku.. A tetep mahu cuba..oh ok.. saya memberi arahan padanya ok... masuk gear satu angkat handbreak..lepaskan berak angkat sedikit clutch tekan minyak sedikit..dan lagi..ok....lepas hand break tekan minyak dan kawal clutch..ok kita bergerak ke hadapan...ooooopss GAGAL lagi..sudah la A...panggil je org.. dah undur kereta kita keluar panggil org..A akhirnya mengalah...dah turun hand break..tekan clutch dan lepaskan break kaki perlahan2..kereta pun berundur..perlahan Alhamdulillah...saya mula bersandar..lega ok betulkan sikit stereng betulkan tayar..ok...TIBA-TIBA kereta meluncur laju ke belakang saya panik dan menjerit..aaaaaaaaaaaaa. A turut menjerit...aaaaaa...dalam keadaan panik saya hanya menjerit..A pun sama..sedar tak sedar kereta kami sudah masuk ke dalam parit..saya terus buka pintu tetapi berat kerana kereta jatuh di sebelah tempat driver..saya terus menolak pintu sekuat tenaga dan terus terlupa pemandu di tempat driver...say apusing melihat kereta..ops..lupa...saya lihat muka A pucat..cuak amat..haah.. ntah kenapa saya hanya ketawa melihat kereta itu dan pemandunya di luar kereta....saya benar2 panik..saya tak takut saya cuma risau kalau keadaaan ini menjadi makin rumit dan menggemparkan sekolah dan penduduk sekitar..bila memikirkan itu say aketawa tak berhenti sedangkan kawan saya dalanm ketakutan..tak patut betul saya ni..oleh kerana saya panik saya tak tahu kenapa saya ambil hp saya yang tekberbetri dan tak berkredit saya letakkan ppada telinga...saya berjalan kearah sekolah untuk meminta bantuan..tiba2 si A menjerit dan meminta jgn beritahu sesiapa..katanya malu dan ketakutan..saya kata mana boleh abistu nak biar kereta ni mcm nie..A tetap degil...aaaah saya tetap pergi..belum sempat saya sampai ke depan sekolah saya lihat kereta ust shah membelok ke tempat kerete kemi tersadai...membawa dua adikya (mungkin) saya berkejar ke tempat kawan saya..ust shah dah pun berhenti di situ da berkata sesuatu kpd kawan saya....katanya ni perlukan ramai org.ust kata tak pe lah ust park kereta dulu di sek men. dan ust akan cuba dapatkan bantuan...bantuan?? mesti ramai nnt..haha saya tergelak lagi....A makin panik n mcm nak nangis...haha.. setelah ust berlalu saya toleh ke arah sekolah..
peljar2 srih dah ramai bertenggek di kaki lima bangunan 4 tingkat..huhu ramai nya..tak kurang lagi guru2 perempuan di blik guru tingkat dua turut keluar beramai2..guru perempuan sahaja???? mana guru lelaki???? tiba2 terdengar suara kecoh dari arah tepi..saya dapat semua guru lelaki srih yang ntah berapa ramai sedang mara kearah kami dan beberapa org pakcik yang berabadan sasa dan saya tak kenali datang...alamak saya dah tak tergelak lagi....saya merasakan darah panas memenuhi muka saya...perut saya bagai terikat...saya juga dah makin panik..alamak...tapi jauh di sudut hati saya tetap mengucapkan Alhamdulillah.ada org membantu.. A terdiam apabila melihat kadatnagan saya..dia terus memgang baju saya dan cuba memerahnya seolah2 baju saya basah..hei..baju saya..mata A mula berair...terharu agaknya melihat ramai yang sudi membantu...:p
apa lagi org2 yang bertubuh sasa dan guru itu menolak kereta dari dalam parit itu..seorang dari dalam kereta dan entak berapa puluh yang lain menolak kereta keluar...huuuuh..berapi tayar..kereta akhirnya berjaya di keluarkan.. Alhamdulillah...lalu kedengaran suara ust Z...ni lesen terbang nih... kemudian ust. U kata kamu sppttnya nak kene imbangkan clutch ngan minyak..tmpt ni mmg susah sket.. ust e bersuara agak memahami...tak biasa panik la tu....setelah mengucap kan terima kasih kepada beberapa org yang yang kami mampu ucapakan terima kasih mrk mula beredar...kereta sudah pun di parkir di tepi jalan besar..
saya benar2 lega..Alhamdulillah...syukur 3x... selamat saya dah habiskan berger saya kalau tak boleh tercekik di buatnya....kami terus melanjutkan perjalanan...sempat kami menoleh ke sekolah dan kami terus tertawa malu...kenapa?? biarlah rahsia...
dalam perjalanan saya tanya pada A, awak terlepas break ke tadi..katanya ntah...agaknya awak tertekan minyak terlepas break ot..cuba menduga akhirnya dia mengaku bhw dia panik kerana kereta beundur dan mengakui akibat panik dia terlupa mana break, mana minyak dan mana clutch..
haha..kesimpulannya jgn panik ketika memandu.....tenang aja...
apa pun...
ALHAMDULILLAH...kami bersyukur...

1 comment:

Anonymous said...

hehe.. akak faham perasaan kwn nt tu!.. malu ler.. tp alhamdulillah, akak tak penah ade embarrasing moment cenggini.. haha.. walaupun akak drive agak scary, kan?