Thursday, May 17

suuzzon burukkn keadaan

bismillah..
penulisan kali ini berdasarkan tajuk yang diberi oleh seoerang kawan...
saya berikan satu tajuk padanya untuk ditulis dalam blognya..
dan ini tajuk yang dia berikan pada saya..
moga penulisan ini memberi manfaat kepada semua..

kamu telah menyangka bahawa Rasulullah dan orang-orang yang beriman (yang pergi berperang akan binasa semuanya dan) tidak akan kembali lagi kepada anak isteri dan keluarga masing-masing selama-lamanya dan sangkaan yang demikian itu diperelokkan (oleh Syaitan) di dalam hati kamu (serta menerimanya) dan lagi kamu telah menyangka berbagai-bagai sangkaan yang buruk (terhadap agama Allah yang dibawa oleh RasulNya) dan (dengan itu) menjadilah kamu kaum yang rosak binasa.
[surah al-fath:12]


sememangnya hidup kita hari demi hari kita akan melihat veriasi situasi dalam senario masyarakat.. ada kalanya positif ada kalanya negatif..namun sering juga terjadi yang negetif dipandang menjadi positif sedangkan yang positif disalah ertikan menjadi sesuatu yang negatif..
betul atau tidak?

suatu hari anda berjalan di tepi pantai dan anda melihat ade sepasang remaja lelaki dan perempuan sedang berjalan di tepi pantai..apa yang anda fikirkan? pernahkah anda terfikir itu adalah pasangan suami isteri yang baru berkahwin? atau anda akan mengatakan
inilah remaja yang rosak..lalai dengan maksiat

atau

suatu hari anda membuka surat khabar hiburan kisah artis sensasi mengerjakan haji..
adakah anda akan mengatkan "Ala..artis ni pegi haji konon nnt balik buat maksiat gak".. tau anda berdoa moga Allah bukakan pintu hati mereka ditanah suci..

apa agaknya punca anda befikir sedemikian..atau adakah dengan budaya masyarakat dan realiti masyarakat sekarang mmg susah bagi kita untuk berbaik sangka..

suatu hari saya berjalan di stesen bas...tiba2 saya merasakan sepasang mata melihat ke arah saya..apabila saya menoleh seorang lelaki berambut panjang menutupi sebahagian muka memerhatikan saya..tiba2 dia bangun dan menghampiri saya..saya takut dan seolah2 nafas hampir berhenti ..tiba.. katanya " assalamualaikum..dik...beg adik terbuka..baik adik zip bahaya ni..."..apa anda fikir?

begitu juga halnya dengan penampilan masyarak kalau dulu org tua2 kate" rambut sama hitam hati lain2" sekarang rambut dah mcm2 kaler...bentuk pun beza2 apatah lagi hati manusia..
saya pernah baca dalam majalah blue yang deberikan seorang sahabat tentang pandangan seseorang terhadap permpuan bertudung..katanya perempuan bertudung tak boleh dipercayai...harapkan bertudung..baik mcm malaikat hakikatnya lebih teruk dari setan..lebih baik perempuan seksi tapi jujur pada diri...


hakikatnya pandangan dan sangkaan kita pada sesuatu biasanya berasaskan pada pengalaman yang pernah kita tempuhui.. namun sebenarnya kita harus memandang sesuatu pada realitinya bukan pada mimpi ngeri lalu atau kita akan makin memburukkan keadaan.. mungkin contoh yang diberikan tadi adalah contoh2 ekstreme..namun banyak hal2 kecil dalam kehidupan kita seringkali mengundang su'udzhan dalam pandangan kita....tak terkecuali terhadap sahabat,teman malah pada keluarga dan nauzubillah pada agama kita sendiri... jadi kita harus berhati-hati mungkin hanya kerana sangkaan perancangan besar tak menjadi... kasih yang utuh ranap tak bererti....lebih malang iman yang di bajai layu dan akhirnya mati... awas andai ini terjadi!!!

moga bermanfaat untuk semua!!!




5 comments:

atiqahmki said...

dan kdgkala org yg x ttup aurat dgn smpurna jauh mngatasi kte dlm bab iman or ibdh.who knows??
sptutnye kte tgk msyrkt mcm asma' sbut ni bkn je kte x leh bruk sgke,tp kne sdr yg slh kte jgak x jlnkn t/jwb kte utk gtau de ape y hak dn batil.

'Umayr SRA said...

betul this artikel.. betul.

su'uzzhon membinasa.

sayang kat member yang tanpa segan sil terus je bantai mengata orang yang buat baik skit. atau yang mengata orang baik bile tersilap sikit.

takut untuk diri sendiri; takut-takut tanpa sedar ade perasaan ini.

asataghfirullah... asataghfirullah... asataghfirullah...

~amatullah~ said...

[bajet baik....bajet alim..poyo...first time baik..ntah ape2 lagi.]

ungkapan begini sering didengarai dari pada satu gurauan akhirnya terkesan pada hati menjelma pada perbuatan..malu bila dikatan baik...segan apabila dikatakan alim...akhirnya benda baik dianggap satu perkara yang pelik...

lontaran pandangan..mungkin ada kesilapan..

Anonymous said...

subhanaLlah! tazkirah y menggetarkan hati..jazakillah asma'!

Anonymous said...

satu post yg benar.. tiada yg benar melainkan yg benar..
insaf daku..anyway, hr tu psn sruh comment..bleh x ni?