Thursday, April 5

:: makin parah ::

bismillah..
moga apa yang dicoret tak melukakan dan tak menimbulkan fitnah.. segala yang baik dari Allah dan segala yang buruk juga darinya dan dizahirkan oleh ku....

hari demi hari makain runsing saya melihat realiti masy. dah beberapa hari duduk rumah je.. lps balik driving class dok rumah.. tak de org kat rumah. lps settle kan beberapa perkara duduk mengadap tv... yang menyakitkan hati semua channel menjelikkan.. apa yang dihidangkan banyak berunsur s*x dan perkara melalaikan.. tak tahu dan malu sendiri untuk menerangkan...
kalau tengok drama skrng pun...ergh bebas melampau.. pakaian mmg tak cukup kain...
tapi apa tindakan yang bisa kulakukan..
mmg benarlah media memainkan peranan terhadap gaya pemikirang masy. kalau
kite tengok gerakan hedonis dan gerakan kristianis sume menguasai media...
teringat hari tu sempat saya menonton ntv7 " the breakfast show" ada menjemput seorang penulis wanita yang tak bertudung die menulis sebuah buku bertajuk "i am a muslim" tak terbayang saya seorang yang tidak menutp aurat berbicara tentang ini..
kemudian suatu hari saya baca surat khabar di ruangan agama... ada menjelaskan tentang realiti masyarakat muslim dunia.. pandangan ini dikeluarkan oleh seorang warga palestin.. seorang perempuan tak bertudung juga..
dia menerangkan beberapa isu terutama tanggapan masy dunia tentang islam.. die memberikan penjelasan tentang hal sebenar.. katenya ramai yang menganggap islam agama penindasan pengganas dan sebagainya.. bagus la penjelasan die.. tapi bile tibe kat bab pasal hijab die mangatakan bahawa dalam islam isu hijab adalah hak dan pilihan peribadi untuk individu muslim..tiada paksaan dalam islam untuk bertudung..hurm hati saya tersentuh......
saya terus berfikir dan berfikir..
bagaimana permasaalahan ini harus diselesaikan...
siapa yang peduli akan hal ini....hurm saya berfikirlagi....
di mana silapnya.. adakah kerana gerakan dakwah tidak bergerak,
ada orang kate dah akhir zaman biasa latu...sekali lagi saya terfikir ..adakah kerana kiamat sudah dekat kita tak perlu bertindak... hanya menuggu kiamat tiba????
di mana peranan kita??? apa tindakkan kita???
hurm....saya mengeluh lagi...
mengeluh dan mengeluh....

aku dambakan petunjuk mu tuhan bagi menyuluh jalan,
aku dambakan hidayah mu tuhan sebagai panduan agar tak tersesat jalan,
aku dambakan ikatan cinta mu tuhan agar aku terus berjalan,
aku damba ingatam mu tuhan agar aku tak kelalaian
redho mu tuhan yang ku harapkan...



No comments: