Monday, April 30

:: dah tahu tapi bwat tak tahu ::

udah gaharu cendana pula..dah tahu bertanya pula..

mcm tu la juga seorang kawan saya ni..beberapa hari lalu saya ke rumah seorang teman...
sudah lama tak berjumpa...rindu rasanya. banyak yang kami ceritakan...tentang die.. die bercerita tentang dirinya....katenye dia sudah punya "kapel" (haha saje eje camtuh).. die bercerita tentang si dia..camne bleh berjumpa..hrm..saya diam dan iyye kan aje...setelah puas bercerita die tanya pada saya...'ape perasaan awak bila awak tahu saya berkapel?'...' rase mcm nak sepak je'..saya jawab dalam nada bergurau..dia turut tertawa..haha..kelakar ke...??? saye bertnya pada die..." erm org skarang ni berkapel mmg bermatlamat nak kawin ke?' saja saya nak menduga hati die..mmg diakui hidup tmn saya ini mmg sudah biasa bergaul dgn mcm2 org....dari sebaik2 org sampailah ke sejahat2 org...' tak lah ...tak semua yang berkapel nak kawin ade yang saje2 je..tapi ade je yang nak kawin'... jawab dia...' awak pulak? ade rancang nak kawin ke dgn die?', ' ada, dipun ade ajak kawin tapi saya tak nak..kecik lagi la..', ' tau pun kecik lagi berkapel tak rase mcm diri kecik lagi plak'...
diam shj die..'hurm...ntah la..'...
cerita teman saya ini lagi,
'kawan2 saye ramai yang dah kawin ..dekat 7/8 org jugak la...'...nak ringkaskan perbualan..katenye kawannya yang sudah berkahwin tu ade sbb dah terlanjur n ade yang sbb mmg suke...mrk ni hidup mewah ,duduk rumah sendiri...mcm mana sara diri???? parent tanggung.. kebanyakan yang kawin ni anak org kaya...hurm
..ntahla...
sabar aje la bile dah jadi mcm nih....
saya belum melangkah ke dunia luar sane..dengar cerita ni pun dah menyeramkan saya apatah lagi bile saya keluar nnt...
saya doakan moga saya diberi hidayah, saya doakan anda juga, untuk sahabat teman saya juga...

4 comments:

Anonymous said...

insaf btul..naseb baek x de kapel..kalo x kena btg hidung sndr..hehe

Anonymous said...

:-)

dlm islam pn sbnrnya takde couple ni.mmg xd.

it is either booking, khitbah, or nikah.

but still, booking*khitbah xmenghalalkn perhubungan.

susah nk jaga hati ni. sgt susah. tp kena beruasaha! serahkan kepada Allah yang Maha Kuasa.

*based on my own experience*

Unknown said...

Astaghfirullah, minta dijauhkan jelah..
Dalam islam dah jelas, yang masalahnya tu, kita nak ambil ke tak...

'Umayr SRA said...

Enti akan kuat insyaALLAH. Dengan du'a dan usaha.

Perkara nih kat luar memang biasa. Tapi bila kita kuat dengan prinsip. Tegas menyatakan, "Inilah aku! Dan aku tak ingin pada couple!" (dalam bahasa mudahnya), insyaALLAH ramai yang akan hormat pendirian tu. Malah insyaALLAH ada juga yang akan jadikan diri enti sebagai rujukan. Lebih lagi kerana sifat al-ukht tu terang dan jelas.

Yeop: Berkata "Inilah aku! Dan aku mendokong Islam!!"