Thursday, April 5

:: road to jawa II ::

bismillah..
moga apa yang dicoret tak melukakan dan tak menimbulkan fitnah.. segala yang baik dari Allah dan segala yang buruk juga darinya dan dizahirkan oleh ku....


on our visit to indonesia.. ni la antara tmpt yang dilewati... BENTAR GEBANG...sebuat tapak pelupusan sampah yang masih aktif penggunaannya dan dimeriahkan lagi dgn kehadiran manusia yang hidup di sini.. bayangkan org yang tinggal kat sini hidup berkeluarga.. turun je dari van haruman sampah menusuk hidung dan lalu impulse dihantar ke otak dan diterjemahkan sebagai " busuk yang menyesakkan paru2" bayangkan saban hari dikelilingi sampah.. bukan sedikit tapi dah jadi mcm perumahan...hakikat nya betapa susahnya hidup org2 ini.. kalau jalan ada lopak air nampak airnya mcm berbuih bile dekat je berterbanagn langau..huhu.. rasenya bolehtak kalau saya katekan mereka ini adalah orang2 yang kuat dan ini ujian kesusahan Allah buat mereka.. lagi pun kalamullah ada membuktikan

" Allah tidak akan membebani seseorang melainkan die ada kekuatan untuk menghadapinya"

nak gambarkan betapa hebat dakwah di indonesia tempat sebegini juga menjadi sasaran dakwah...ada antara aktivisnya yang sanggup mengorbankan kehidupannya untuk berbakti membangun masyarakat di sini disamping menerapkan nilai islami aka dakwah kepada mereka... org ini menceritakan detik2 permulaan kehidupannya di situ 6 bulan pertama dia diserang jangkitan kuman pada paru2 namun akhirnya sembuh dan dapat meneruskan ushanya di situ...
masyaallah betapa usha dakwah mereka penuh nilai pengorbanan
dan berserah pada Allah.. ada antara mereka berhenti kerja di bandar untuk berdakwah disini.. mereka hidup dengan sumbangan masy. disampibg berkerja sendiri secara sambilan... moga Allah merahmati usaha orang2 ini.
fikir-fikirkan apa pengorbanan yang telah kita lakukan dalam usaha dakwah ini....

aku dambakan petunjuk mu tuhan bagi menyuluh jalan,
aku dambakan hidayah mu tuhan sebagai panduan agar tak tersesat jalan,
aku dambakan ikatan cinta mu tuhan agar aku terus berjalan,
aku damba ingatam mu tuhan agar aku tak kelalaian
redho mu tuhan yang ku harapkan...




No comments: